Så här ser det ut under huset (se bild). Längsgående plast utan ”kjol” mot ytterkanterna. Mkt damm på plasten. Nu sätter jag i förebyggande syfte in en sorptionsavfuktare. Samt ett nytt lager plast (för att ”trolla bort dammet”). Låter nya plasten på ända upp till grunden. Nu frågan: Hur sätter man fast plasten i grunden, då grunden är försedd med isolerande cellplast? Klämmer man in den under cellplasten? Eller fäster den på cellplasten? Hur har andra med samma förutsättningar
gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Har du mätt upp hur fuktigt du har det i grunden? Och lägga ny plast över befintlig låter som massa onödigt arbete..S S Rickard skrev:Så här ser det ut under huset (se bild). Längsgående plast utan ”kjol” mot ytterkanterna. Mkt damm på plasten. Nu sätter jag i förebyggande syfte in en sorptionsavfuktare. Samt ett nytt lager plast (för att ”trolla bort dammet”). Låter nya plasten på ända upp till grunden. Nu frågan: Hur sätter man fast plasten i grunden, då grunden är försedd med isolerande cellplast? Klämmer man in den under cellplasten? Eller fäster den på cellplasten? Hur har andra med samma förutsättningar[bild] gjort?
Min enda fråga hänger fortfarande i luften. Om jag nu vill täta ända upp till grunden, hur fäster jag plasten då det sitter isolering där man normalt föster med betongspik?GoC skrev:
Davidbagare skrev:
GoC skrev:
S S Rickard skrev:
Åldersbeständig tejp har jag satt fast plast med i vår krypgrund.S S Rickard skrev:
Mitt råd är att köpa en fuktighetsmätare och mäta luftfuktigheten under ett år. För varför åtgärda ett problem som troligen inte finns? Jag har varit i krypgrunder och besiktigat fuktskador, förvisso för 40 år sedan då man började uppdaga problem med mögelskador i krypgrunder. Dina bilder visar på en exemplariskt fin krypgrund. jag stötte på fritt stående vatten, byggskräp mm. Så där var det på sin plats att göra åtgärder.S S Rickard skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag har ägt ett hus tidigare med stora problem i krypgrunden. Där lärde jag mig den hårda skolan och tvingades byta all isolering. Det blev faktiskt bra, men det kostade massor, både pengar och oro. Nu köper jag ett hus med torpargrund igen och lovar mig själv att köra med både livrem och hängslen för att inte genomlida processen igen. Tro mig, det är värt 20k att sova gottDavidbagare skrev:
Jag förstår precis. Vi köpte ett hus med vatten stående i krypgrunden, men har också fått ordning på det med mycket slit och hårt jobb. Men vi hade tur att inget virke tagit skada iallafall. Och nattlig oro är ju det sista man vill ha.S S Rickard skrev:Jag har ägt ett hus tidigare med stora problem i krypgrunden. Där lärde jag mig den hårda skolan och tvingades byta all isolering. Det blev faktiskt bra, men det kostade massor, både pengar och oro. Nu köper jag ett hus med torpargrund igen och lovar mig själv att köra med både livrem och hängslen för att inte genomlida processen igen. Tro mig, det är värt 20k att sova gott![]()
Har ni satt in hygrometer i krypgrunden för att få en uppfattning om fuktläget i nya huset?
Värdet är faktiskt ok (just nu 59% och 14 grader). Men husbesiktningen påvisade ”liten påväxt” även om inte jag kunnat se någonting. Så jag tar det säkra före det osäkra. Tänker att avfuktaren inte kommer att behöva jobba så hårt, kanske bara några sommarmånader. Men jag tycker att det är värt kostnaden. För mig med tråkig erfarenhet i ryggsäcken.S S Rickard skrev:Jag har ägt ett hus tidigare med stora problem i krypgrunden. Där lärde jag mig den hårda skolan och tvingades byta all isolering. Det blev faktiskt bra, men det kostade massor, både pengar och oro. Nu köper jag ett hus med torpargrund igen och lovar mig själv att köra med både livrem och hängslen för att inte genomlida processen igen. Tro mig, det är värt 20k att sova gott![]()
Inte permanent än. Dock bra förslag, då luftfuktigheten varierar i alla krypgrunder över ett år. Just nu 59% vilket ju är klart godkänt.Davidbagare skrev:
Jag förstår precis. Vi köpte ett hus med vatten stående i krypgrunden, men har också fått ordning på det med mycket slit och hårt jobb. Men vi hade tur att inget virke tagit skada iallafall. Och nattlig oro är ju det sista man vill ha.
Har ni satt in hygrometer i krypgrunden för att få en uppfattning om fuktläget i nya huset?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden