Vi har nyligen flyttat in i hus och jag försöker nu lära mig mer om dess konstruktion. Nu undrar jag om golven och vad som är under dem.
Det är en 1,5 plansvilla byggd 1979.
Jag tittar i ett dokument från när huset uppfördes (se bild). Vissa frågor slår mig.
1) Vad är poängen med att lägga sand på plattan?
2) Kan jag förvänta mig reglar i det nedre bjälklaget?
Tacksam för svar och om någon vet bra böcker eller andra resurser där jag kan lära mig mer om sånt här ”grundläggande” är det också uppskattat
Det är en 1,5 plansvilla byggd 1979.
Jag tittar i ett dokument från när huset uppfördes (se bild). Vissa frågor slår mig.
1) Vad är poängen med att lägga sand på plattan?
2) Kan jag förvänta mig reglar i det nedre bjälklaget?
Tacksam för svar och om någon vet bra böcker eller andra resurser där jag kan lära mig mer om sånt här ”grundläggande” är det också uppskattat
Redigerat:
Det var inte helt ovanligt att man lade sand som ett isolerande och utlämnande lager för att sedan lägga spånskivor i flytande konstruktion ovan detta. Sand är inte direkt optimalt att ha direkt på plattan då den både suger och lagrar fukt. Men är allt fortfarande torrt så kommer det fortsätta att funka så länge dränering är ok.HampusHus skrev:
Vi har nyligen flyttat in i hus och jag försöker nu lära mig mer om dess konstruktion. Nu undrar jag om golven och vad som är under dem.
Det är en 1,5 plansvilla byggd 1979.
Jag tittar i ett dokument från när huset uppfördes (se bild). Vissa frågor slår mig.
1) Vad är poängen med att lägga sand på plattan?
2) Kan jag förvänta mig reglar i det nedre bjälklaget?
Tacksam för svar och om någon vet bra böcker eller andra resurser där jag kan lära mig mer om sånt här ”grundläggande” är det också uppskattat![]()
Svårt att säga om det ligger reglar under iom de har inte beskrivit konstruktionen på pappret i varken väggar eller bjälklag utan endast ytskiktet och isolering. Har du fler dokument på huset?
Bara vvs elschema och planritning, så inget mer utav detta slag.T Tompafix skrev:Det var inte helt ovanligt att man lade sand som ett isolerande och utlämnande lager för att sedan lägga spånskivor i flytande konstruktion ovan detta. Sand är inte direkt optimalt att ha direkt på plattan då den både suger och lagrar fukt. Men är allt fortfarande torrt så kommer det fortsätta att funka så länge dränering är ok.
Svårt att säga om det ligger reglar under iom de har inte beskrivit konstruktionen på pappret i varken väggar eller bjälklag utan endast ytskiktet och isolering. Har du fler dokument på huset?
Runt om huset, i själva sockeln som fasaden står på finns små galler för ventilation. Är dessa i syfte att hålla sandbädden ventilerad och torr då tro?
Så det kan alltså vara så att parketten bara ligger på skivor som in sin tur bara ligger rätt ner på sanden?
Det kan vara så att spånskivor ligger direkt på sanden, inte ovanligt. Men det kan också vara reglar mellan sanden.HampusHus skrev:
Bara vvs elschema och planritning, så inget mer utav detta slag.
Runt om huset, i själva sockeln som fasaden står på finns små galler för ventilation. Är dessa i syfte att hålla sandbädden ventilerad och torr då tro?
Så det kan alltså vara så att parketten bara ligger på skivor som in sin tur bara ligger rätt ner på sanden?
Ventilerna kan jag inte uttala mig om. En bild kanske?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Klicka här för att svara
