Tråkigt, fantastiskt fin vedbod!

• Gilla
Diablito
  • Laddar…
Visst gnager det i bakhuvudet huruvida de andra skruvarna kommer sjunka eller inte. Oavsett vad som händer med firman så kommer jag nog att lägga till några extra stöd på båda bärlinorna.

Enligt min beräkning så väger veden jag slängt in ca 2 ton. Skruvarna ska enligt sluta gräv klara 12,5 kN, 12500/9,81=1274 kg. 6 skruvar klarar då 7644 kg. Själva boden borde väga en bra bit under 1 ton. Det är vanligt korrugerat plasttak på.

Vad ser du för problem med att skarva bärlinan på stolpen? Om inte skruven sjunkit så hade det inte varit några problem för taket.

Pratade med firman idag och skickade in en del bilder. Får se vad de säger.

Jag tycker att 3-4 cm böjning är ganska mycket för en 195x45 balk på 6 meter. Sitter en markskruv i respektive hörn samt en i mitten under respektive bärlina? Den markskruv som har sjunkit kan inte tagit många kilo last innan den gav vika.
Uppenbarligen är marken för mjuk och längre markskruvar borde använts. Troligtvis hade vanliga plintar också sjunkit ner utan ordentligt underarbete.

Hittade tråden efter att den nämnts på annan plats, hur har det gått för TS i kontakten med firman?

Firman var här för två veckor sedan och tittade på skruven. De ansåg att då jag hade så långt mellan skruvarna så hade skruven överbelastats. Jag höll inte med. De kom med ett förslag om att de utförde jobbet med att lyfta upp stolpen, sätta i ny skruv och avlasta bärlinan utan kostnad om jag betalade för de nya skruvarna. Jag tyckte att det var en godtagbar lösning då rättsläget kändes lite osäkert.

De var här i fredags och monterade en skruv på var sida av den som satt sig samt två skruvar i mitten av boden för att avlasta ytterligare. Då det är svårt att komma åt och dra i dem så att bärlinan kan fästas direkt i skruvarna så satte vi dem så att nya reglar kunde läggas i skruvarnas balkskor men under skruvreglarna. Jag återkommer med bilder under dagen.

Demontering och återmontering av golvet gjorde jag.

• Gilla
SSo och 1 till
  • Laddar…
Var det inte dom som bestämde avståndet mellan skruvarna första gången ?

Det var jag som pekade vart de skulle vara

PeterFalun
Hej
Hur gick det? Har det rört sig något mer?
Hur långa är skruvarna?

Skruvarna var 1200 långa och det har funkar bra än så länge. Skruvarna har inte sjunkit något mer trots att det nu ligger ca 11 kubik bokved i boden.

Var de ursprungliga skruvarna också 120 cm?
Var det bara denna enda skruv som sjönk?

Ja på båda frågorna. Nu när det är fördelat på fler skruvar så har det varit stabilt.

Blir bättre dag för dag, allt eftersom du eldar.

Bär det iväg nedåt igen, så lägg typ markplattor på marken och Palla från dessa. Ytan blir så mycket större.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.