20 434 läst ·
26 svar
20k läst
26 svar
Hjälp! vedboden sjunker ner i marken
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Tråkigt, fantastiskt fin vedbod!
Visst gnager det i bakhuvudet huruvida de andra skruvarna kommer sjunka eller inte. Oavsett vad som händer med firman så kommer jag nog att lägga till några extra stöd på båda bärlinorna.
Enligt min beräkning så väger veden jag slängt in ca 2 ton. Skruvarna ska enligt sluta gräv klara 12,5 kN, 12500/9,81=1274 kg. 6 skruvar klarar då 7644 kg. Själva boden borde väga en bra bit under 1 ton. Det är vanligt korrugerat plasttak på.
Vad ser du för problem med att skarva bärlinan på stolpen? Om inte skruven sjunkit så hade det inte varit några problem för taket.
Pratade med firman idag och skickade in en del bilder. Får se vad de säger.
Enligt min beräkning så väger veden jag slängt in ca 2 ton. Skruvarna ska enligt sluta gräv klara 12,5 kN, 12500/9,81=1274 kg. 6 skruvar klarar då 7644 kg. Själva boden borde väga en bra bit under 1 ton. Det är vanligt korrugerat plasttak på.
Vad ser du för problem med att skarva bärlinan på stolpen? Om inte skruven sjunkit så hade det inte varit några problem för taket.
Pratade med firman idag och skickade in en del bilder. Får se vad de säger.
Jag tycker att 3-4 cm böjning är ganska mycket för en 195x45 balk på 6 meter. Sitter en markskruv i respektive hörn samt en i mitten under respektive bärlina? Den markskruv som har sjunkit kan inte tagit många kilo last innan den gav vika.
Uppenbarligen är marken för mjuk och längre markskruvar borde använts. Troligtvis hade vanliga plintar också sjunkit ner utan ordentligt underarbete.
Uppenbarligen är marken för mjuk och längre markskruvar borde använts. Troligtvis hade vanliga plintar också sjunkit ner utan ordentligt underarbete.
Firman var här för två veckor sedan och tittade på skruven. De ansåg att då jag hade så långt mellan skruvarna så hade skruven överbelastats. Jag höll inte med. De kom med ett förslag om att de utförde jobbet med att lyfta upp stolpen, sätta i ny skruv och avlasta bärlinan utan kostnad om jag betalade för de nya skruvarna. Jag tyckte att det var en godtagbar lösning då rättsläget kändes lite osäkert.
De var här i fredags och monterade en skruv på var sida av den som satt sig samt två skruvar i mitten av boden för att avlasta ytterligare. Då det är svårt att komma åt och dra i dem så att bärlinan kan fästas direkt i skruvarna så satte vi dem så att nya reglar kunde läggas i skruvarnas balkskor men under skruvreglarna. Jag återkommer med bilder under dagen.
Demontering och återmontering av golvet gjorde jag.
De var här i fredags och monterade en skruv på var sida av den som satt sig samt två skruvar i mitten av boden för att avlasta ytterligare. Då det är svårt att komma åt och dra i dem så att bärlinan kan fästas direkt i skruvarna så satte vi dem så att nya reglar kunde läggas i skruvarnas balkskor men under skruvreglarna. Jag återkommer med bilder under dagen.
Demontering och återmontering av golvet gjorde jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Lite hjälp att tänka vid försäkringsärende, brand i kök
Försäkringar -
Hjälp med ventilation + värmespridning
Ventilation -
Temperaturen sjunker i vattenburen golvvärme? hjälp!
Värme allmänt -
Provtrycka golvvärme? Trycket sjunker sakta. Hjälp!
Värme allmänt -
Hjälp! Jag sjunker igenom gräsmattan..
Trädgård allmänt