13 329 läst ·
11 svar
13k läst
11 svar
Tegelpannor som bärlager?
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Vi ska byta det gamla tegeltaket nu och i sommar ska jag anlägga en stensatt parkeringsplats där det nu är gräsmatta.
Funderar på om man då kan få lite samordningsfördelar; Istället för att betala för att deponera det gamla teglet och betala för att få grus hemkört, kan man kanske spara lite tegel, krossa det och använda som bärlager? Kanske blanda med lite sand för att fylla ut ordentligt? Skall man spola av gammal mossa och mög med högtryck eller kvittar det?
Funderar på om man då kan få lite samordningsfördelar; Istället för att betala för att deponera det gamla teglet och betala för att få grus hemkört, kan man kanske spara lite tegel, krossa det och använda som bärlager? Kanske blanda med lite sand för att fylla ut ordentligt? Skall man spola av gammal mossa och mög med högtryck eller kvittar det?
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Tegelpannor har jag ingen åsikt om men fylla ut med sand är ej att rekomendera,komer att rinna rakt igenom efter några år.
Det man brukar använda är bergkross 0-90 mm tex
Har även sett att man fyller ut med div rivningsmaterial tex tegelsten/takpannor så....
Det man brukar använda är bergkross 0-90 mm tex
Har även sett att man fyller ut med div rivningsmaterial tex tegelsten/takpannor så....
Krossat tegel är ett bra bärlagermaterial även om bärigheten inte är riktigt lika bra som bergkross, men jag antar att du inte tänker köra med så många tunga lastbilar på parkeringen. I Danmark används det ganska ofta på lågtrafikerade vägar, cykelvägar och andra lågbelastade ytor.
Ur vattensynpunkt har teglet en fördel gentemot bergkross genom att det kan suga upp en hel del vatten utan att egenskaper försämras nämnvärt. Det innebär att man måste vattna ordentligt vid packning.
Anledningen till att det inte används så mycket i Sverige är förmodligen att vi har så gott om berg att vi inte behöver använda några andra material. Det finns dock tegelkross även i svenska vägar, se till exempel rapport från Naturvårdsverket: "Återanvändning av sekundära material inom anläggningsområdet".
Eftersom danskarna använder det mycket mer än vi kan man naturligtvis hitta mer information på danska. På dansk heter det knust tegl.
Ur vattensynpunkt har teglet en fördel gentemot bergkross genom att det kan suga upp en hel del vatten utan att egenskaper försämras nämnvärt. Det innebär att man måste vattna ordentligt vid packning.
Anledningen till att det inte används så mycket i Sverige är förmodligen att vi har så gott om berg att vi inte behöver använda några andra material. Det finns dock tegelkross även i svenska vägar, se till exempel rapport från Naturvårdsverket: "Återanvändning av sekundära material inom anläggningsområdet".
Eftersom danskarna använder det mycket mer än vi kan man naturligtvis hitta mer information på danska. På dansk heter det knust tegl.
En bit av min bilväg in till mitt hus är två rader med utlagda tegelpannor. Dessa rader behövs fyllas på ett par gånger om året då de annars försvinner ner i jorden under - så att anlägga något såpass seriöst som en parkeringsplats skulle jag avråda från.
Men är det inte markduk under? Vi har tegel i våran väg och på det stället där det är bränt tegel har det fungerat hur bra som helst. Där det däremot är torkat tegel så har det sjunkit undan lite. Beror gissningsvis på tjälsprängning?Dalbotös skrev:
Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Så om jag sammanfattar och tolkar svaren : Med markduk under, ordentligt krossat och uppblandat med sisådär 50% bärlagergrus så skulle det kunna funka med tegel efter rejäl vattning och paddning?
Ovanpå det blir det såklart sättsand och lite betong under kanterna.
På det viset skulle jag spara in på transporter, material och besvär.
Det bör funka alldeles utmärkt. Du kan ha högre andel tegelkross om du vill, men det beror på hur mycket tegel du har. Storleken på tegelkrosset bör vara ungefär samma som bärlagergruset.Fred vom Jupiter skrev:Så om jag sammanfattar och tolkar svaren : Med markduk under, ordentligt krossat och uppblandat med sisådär 50% bärlagergrus så skulle det kunna funka med tegel efter rejäl vattning och paddning?
Hej! Tråden var varit inaktiv länge men jag chansar ändå med en fråga. Hur har det gått? Har det satt sig något eller blev det bra tillslut? Kommer eventuellt göra samma med min parkering
Hej! Tråden var varit inaktiv länge men jag chansar ändå med en fråga. Hur har det gått? Har det satt sig något eller blev det bra tillslut? Kommer eventuellt göra samma med min parkering
Klicka här för att svara