Hej,

Skulle precis lägga på Isodrän (70-95 Kpa) i min källare för golvkonstruktion, har ett jämnt lager av Makadam 8-16 och såg nu på Isodräns beskrivning att det ska vara 0-8 närmst isoleringen. Hade gärna sluppit åka till stentaget och släpa på mer sten :)

Är det lugnt ändå ? Makadamlagret är +- några milimeter i jämnhet när jag kollar med 3m rätskiva så det får väl anses som rakt ? eller iallafall så rakt som makadam går att få.

Tankar ?

Redigerat:
8 - 16 är stora stenar med vassa kanter och isodrän gillar inte att utsättas för mekanisk åverkan, då smular den sönder. Bäst är 0-8 eller finare sand. Det går att lägga en duk över och jämna till med sand ca 5 cm samt platta till.

J jonaserik skrev:
8 - 16 är stora stenar med vassa kanter och isodrän gillar inte att utsättas för mekanisk åverkan, då smular den sönder. Bäst är 0-8 eller finare sand. Det går att lägga en duk över och jämna till med sand ca 5 cm samt platta till.
känns ju inte som det är någon 0-8 här på bilden. Men även med 0-8 så är det ganska mycket kanter.

Mitt största problem är att jag isåfall behöver ta bort 8-16, slänga på markduk, åka och köpa sand och jämna av igen.

om det inte behövs känns det onödigt

• Skärmdump av en webbsida, informationsgrafik om grunden i bygg samt delvis röd teckning/markering över text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har 8-16 under isodränskivorna. Ser inga problem med det. Jag tryckte till det med en lätt padda för att få det lite jämnare innan jag la dit skivorna. Jag är rätt säker på att jag pratade med isodrän om denna lösning innan jag gjorde det och ingen hade synpunkter på 8-16.

U
Lägger du N2 eller N3 klass markduk emellan ska det mycket till för att skada skivorna. Klart nollfraktion är bra men då får du inte den extra kapilärbrytningen som du får med 8-16

MathiasS MathiasS skrev:
Jag har 8-16 under isodränskivorna. Ser inga problem med det. Jag tryckte till det med en lätt padda för att få det lite jämnare innan jag la dit skivorna. Jag är rätt säker på att jag pratade med isodrän om denna lösning innan jag gjorde det och ingen hade synpunkter på 8-16.
U Utsliten och utdömd skrev:
Lägger du N2 eller N3 klass markduk emellan ska det mycket till för att skada skivorna. Klart nollfraktion är bra men då får du inte den extra kapilärbrytningen som du får med 8-16
tack båda !

jag har plattat till det både manuellt och med borrhammare mot träplanka. Tänker att man kan jucka skivan lite mot stenen också för att få ner ev. Liten högpunkt.

Tänkte också lägga byggplast mellan makadam och isodrän enligt isodräns srbetsinstruktion för att hindra ev. Radon. Kan ju lägga markskydd då också för att ha lite mjukare kanter.

Hur är det med sugrör för radon, lägger du ner det också?

MathiasS MathiasS skrev:
Hur är det med sugrör för radon, lägger du ner det också?
Egentligen inte, eller jag har ett 50mm avloppsrör för att leda vatten från rummet till nästa rum och sedan ut. Teoretiskt sett så kan jag suga är kanske. Men sanningen är att jag inte har oroat mig för mycket för radon p.g.a. låga historiska mätningar. Men tänkte främst nu när jag ändå har allt uppe så kan det inte skada för radonet att lägga plast. I andra rum kan jag lägga sug när jag bygger. Detta är 8,5 kvm av 80 kvm. Måste det vara sug i varje rum ?

Det går bra med 8-16, så länge man paddar/plattar till det. Bilden visar en platta på mark där man alltid paddar underlaget innan utläggning av skivor. I källare är det vanligare att materialet bara krattas ut, men du verkar ju ha lagt ner lite tid och fått till ett jämnt underlag här.

Angående radon så bör det inte vara några större problem om tidigare mätningar visat låga värden. Plast är bra och sen är det en god idé att sätta radontätningar på ev uppstick.

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Jag gjorde så här.

Plastmatta + markduk. markduken gjorde ganska mycket. Då kunde jag först banka till det och sedan tack vare duken så kunde jag dra en bred plankbit över (som när man river puts) vilket "plattade till" stenarena lite och vände ev. vassa stenar neråt.

Inser dock att jag borde inte snålat på arbetet när jag spräckte bort berget. På vissa ställen (3 st) har jag lämnar 1 cm högpunkter för jag ansåg det för meckigt att spräcka bort. Men det var ett helvete att försöka gröpa ur skivorna i underkant för att ha frigång. Hur som så blir det nog tillräckligt bra. Men jag funderar på att addera lite extra armering i dessa delar för att kompensera för eventuella sättningar i framtiden om isodränen skulle sjunka ihop/spricka. så nästa gång blir det nog 4-8 i slutet och en extra halvdag med Borrhammaren :)

Slitet, fuktigt källarrum med brun matta, exponerade rör, och flagnande väggar. Enstaka glödlampa i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.