Superstort tack för alla svar! Känns ändå hoppfullt att platta på mark från 80-talet inte per automatik behöver innebära fuktskador. Har någon av er hört hur ventilation av betongplattan funkar? Om man kan driva ut lukt/fukt på så sätt istället för att bryta upp alla golv. Skulle säga att det finns ca 50st likadana hus i området så jag ska höra mig för hos samfällighetens styrelse om andra haft problem med sina betongplattor.

Angående nuvarande ägares elförbrukning. 5400kWh på el och 13.000kWh på uppvärmning med fjärrvärme. Två personer i hushållet, ingen elbil, vattenburna radiatorer, badkar, golvvärme i badrum, tilläggsisolerad vind, 92kvm. Hur kan förbrukningen ändå vara så pass? Kan det härledas till en dåligt isolerad grund eller är det människor som badar varje dag och har det ovanligt varmt i kåken?

WzOn WzOn skrev:
Superstort tack för alla svar! Känns ändå hoppfullt att platta på mark från 80-talet inte per automatik behöver innebära fuktskador. Har någon av er hört hur ventilation av betongplattan funkar? Om man kan driva ut lukt/fukt på så sätt istället för att bryta upp alla golv. Skulle säga att det finns ca 50st likadana hus i området så jag ska höra mig för hos samfällighetens styrelse om andra haft problem med sina betongplattor.

Angående nuvarande ägares elförbrukning. 5400kWh på el och 13.000kWh på uppvärmning med fjärrvärme. Två personer i hushållet, ingen elbil, vattenburna radiatorer, badkar, golvvärme i badrum, tilläggsisolerad vind, 92kvm. Hur kan förbrukningen ändå vara så pass? Kan det härledas till en dåligt isolerad grund eller är det människor som badar varje dag och har det ovanligt varmt i kåken?
Det är nog inte en ovanlig fjärrvärmeförbrukning. Skillnaden mot när man har någon sorts värmepump installerad som drivs på el är ju att du på en sån får ut mer energi än vad du puttar in i form av elkwh. För fjärrvärme blir det ett 1:1 förhållande.

• Gilla
Åbyfor
  • Laddar…
WzOn WzOn skrev:

Gällande utdrivning av fukt, som sagt titta på Nivells golvsystem med frånluft.

gällande förbrukningen så sticker värme uppåt och inte nedåt, om du såklart inte har inbyggd golvvärme i oisolerad platta, då sticker den neråt och skapar än värre fuktproblem.

Nu har jag fått svar från mäklaren om att det är grusbädd under plattan och sen cellplastisolerat övergolv med spånskiva. Var det sämsta tänkbara? Nuvarande ägare har inte sett eller känt någon antydan av fukt i golv eller väggar.

• Bilden visar en sidovänd text i dokumentform med rubriker som "Teknisk Beskrivning," "Förråd," och "Tomtmark."
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
WzOn WzOn skrev:
cellplastisolerat övergolv med spånskiva.
jag har oxså samma golv byggt 80-81 inga problem med det
2009 la jag om golven i kök och hall på grund av knarr och det var torrt och fint under

T tergo skrev:
jag har oxså samma golv byggt 80-81 inga problem med det
2009 la jag om golven i kök och hall på grund av knarr och det var torrt och fint under
Det låter betryggande! Har du upplevt dina golv som ovanligt kalla?

Jag har samma, ja dom är kalla.

davveno1 davveno1 skrev:
Jag har samma, ja dom är kalla.
Ett par extra tofflor får åka med alltså.. Har du haft problem med fukt i dina golv?

Angående takbeklädnaden, masonitskivor och betongpannor. Hur länge håller sånt? Troligtvis är masoniten bytt vid ett tillfälle sen 80-talet.

Nej ingen fukt här.

WzOn WzOn skrev:
Nu har jag fått svar från mäklaren om att det är grusbädd under plattan och sen cellplastisolerat övergolv med spånskiva. Var det sämsta tänkbara? Nuvarande ägare har inte sett eller känt någon antydan av fukt i golv eller väggar.
Mitt hus är ifrån 1980, kanske inga grava problemet det men jag har ventilerat ca 100kvm på nedre plan. Man får ha med sig att det är årstiden som avgör hur mycket fukt som kommer vara i plattan i ett sådant hus. Vintern är det som minst fuktigt. Jag hade vattenpölar under plasten som låg på plattan, innerväggsyllarna stod på träklossar och vissa av dessa var ruttna, lite röta i själva innerväggsyllar. När jag bilade bort fingjutningen syntes det tydligt att det hade varit långvarig fuktbelastning. Det var torrt och fint desto närmare yttervägg man kom. Grannen har samma konstruktion och man känner doft på varma årstiden lite grann. Efter ventileringen så luktar mitt hus som nytt trä och har gjort det nu i ca 5år. Om man tänker på hur rh% funkar så bör det flesta hus ha fukt under isoleringen men kanske når den inte organiskt material alltid. Min erfarenhet i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.