Är du inte inom påverkansområdet är det osannolikt att du fått en påverkan, men inte helt uteslutet förstås. Hör med trv!

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
P
G Genomklok skrev:
Är du inte inom påverkansområdet är det osannolikt att du fått en påverkan, men inte helt uteslutet förstås. Hör med trv!
Ursäkta en dum fråga. Bör jag helt sonika ringa upp Trafikverket och fråga om min adress påverkats? Alltså har dom uppföljning på modellerna som ligger till grund för påverkansområdet innan projektstart? Henne grön på detta med exploatering i allmänhet, och geologi i synnerhet.

Ja, eller skicka ett mail. Så länge du tydligt anger vilket projekt det gäller och din fråga kan du skicka till den allmänna adressen eller om det finns en projektspecifik epost.
Trafikverket har (vanligtvis, känner inte till detta projekt) en organisation internt för att hantera klagomål och frågor om grundvattenbortledning (vilket är det som skulle kunna orsaka sättningar hos dig).

Men, eftersom du ligger lite utanför påverkansområdet har du lite uppförsbacke. Troligen kommer de att avfärda dig mer eller mindre direkt. Vill du ta det vidare klagar du hos lst. Och helst engagera en kunnig hydrogeolog som kan argumentera med dig. Vill du grotta vidare själv begär du ut domen från mark och miljödomstolen och försöker tyda den, en utmaning i sig ibland.

Om du kan visa (eller egentligen trv inte göra osannolikt) att en skada har uppstått på din fastighet pga tunnelarbetet kan du vara berättigad till ersättning.

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
P
G Genomklok skrev:
Ja, eller skicka ett mail. Så länge du tydligt anger vilket projekt det gäller och din fråga kan du skicka till den allmänna adressen eller om det finns en projektspecifik epost.
Trafikverket har (vanligtvis, känner inte till detta projekt) en organisation internt för att hantera klagomål och frågor om grundvattenbortledning (vilket är det som skulle kunna orsaka sättningar hos dig).

Men, eftersom du ligger lite utanför påverkansområdet har du lite uppförsbacke. Troligen kommer de att avfärda dig mer eller mindre direkt. Vill du ta det vidare klagar du hos lst. Och helst engagera en kunnig hydrogeolog som kan argumentera med dig. Vill du grotta vidare själv begär du ut domen från mark och miljödomstolen och försöker tyda den, en utmaning i sig ibland.

Om du kan visa (eller egentligen trv inte göra osannolikt) att en skada har uppstått på din fastighet pga tunnelarbetet kan du vara berättigad till ersättning.
Nu har jag mailat dem. Jag tror precis som du att det är en jäkla uppförsbacke som dessutom är associerad med en ekonomisk risk att driva detta som ett case mot Trafikverket - jag saknar själv både teknisk kunskap och kontakter som behärskar ämnet, så återstår att anlita en konsult som snabbt dränerar min plånbok. Vore dock fint att öka förståelsen så att, i förlängningen, en lämplig åtgärd kan vidtas. Så sitter Trafikverket på mer detaljerad information om geologiska ändringar i min fastighets närhet, kanske det kan vara till glädje för mig.

Mangen tack, Genomklok! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.