3 019 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Arbetstid Minigrävare
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Fredag 1600 till måndag 0600… det är ju 62h… kaffe och bra musik i lurarna är det klart 
Om förutsättningen är att maskinen du hyr är så stor att den orkar gräva i marken så skulle det ta mig en dag ungefär. Max.
senast jag gjorde något liknande var i källaren inomhus. 40kvm tog 1,5 dagar men då grävde jag inomhus där det är extremt trångt och lastade i en minidumper för transport ut. Du har ju avsevärt bättre förutsättningar.
Det blir antagligen effektivast att dra ihop massorna från en yta till en hög och sedan lyfta denna i containern.
senast jag gjorde något liknande var i källaren inomhus. 40kvm tog 1,5 dagar men då grävde jag inomhus där det är extremt trångt och lastade i en minidumper för transport ut. Du har ju avsevärt bättre förutsättningar.
Det blir antagligen effektivast att dra ihop massorna från en yta till en hög och sedan lyfta denna i containern.
det hinner du men ett flak kommer inte räcka för massorna, räkna med att du skall bort med 15-20m3 massor och att ett flak tar kanske 10m3E Erik36 skrev:
Dom är mer effektivare än man tror och har en egen minigrävare men som vanligt är det här med större stenar/berg under som kan ställa till det men nu ska du inte gräva så djupt så du kanske klarar dig.Sedan får du tänka på att det tar lite tid att få lite flyt när man gräver så räkna med lite inkörningstid om du hyr maskinen.Ett tips är att du får med en klo till grävaren för du får betydligt mer kraft med den om du stöter på stenar eller grövre rötter.E Erik36 skrev:
Redigerat:
Steg 1.E Erik36 skrev:
Kontroll av för utsättning.
Kommer nederst börs?
Har tjäle precis tinat?
Och så vidare. Annars kommer du lägga 20 timmar på åter ställning och 5 på själva arbetet.
Vad är det för materia du ska gräva i?
Klarar en sådan lasta så högt med skopan i rätt läge (så att innehållet inte ramlar ur) fylld att du klarar lasta containern med den?E Erik36 skrev:
Klicka här för att svara