Hej hej
Nu är det snart dags för årets projekt och nånting som man inte har några större erfarenheter av. Det är ju dags för dränering och isolering av källaren och även upp till träfasaden som är tilläggsisolerad sen tidigare.
Det står väl mellan isodrän 2x 100mm eller jackon thermodrän 200mm. Hittar väldigt lite info om jackons modell förrutom den information dom själva har, kanske aldrig slog igenom eller så säljs det mest hos grossister och beställs via bygghandeln då det inte verkar gå att få tag i på dom vanliga näthandlarna.
Den största funderingen jag har är väl hur jag ska leda bort vattnet ifrån källarbotten. Källargrunden ligger minst 1.5m under marknivån och jag måste gräva långt för att kunna leda iväg vattnet efter markens topografi. Dessutom har jag berget under huset och som är synligt på ett flertal områden på tomten, så kan bli svårt att få till en stenkista att leda bort vattnet igenom på 2m djup. Idag går både dagvatten och dränering ihop med avloppet, vilket inte alls är bra. Men kan man utnyttja avloppet för att leda bort vattnet ifrån grunden via en dräneringsbrunn med sandfång och sedan kanske en backventil för att avloppet vid eventuellt stop inte ska kunna fylla dräneringen, brunnen är väl dock inte optimal då man inte får någon vattenlåsfunktion och eventuellt problem med lukt?
Alternativet jag kan tänka mig är väl en pumpbrunn som pumpar över till en dagvattenbrunn som sedan går ut i en sandkista. Men jag skulle ju gärna slippa behöva ha en pump, sen kostar den ju lite extra. men det kanske är den enda rätta lösningen idag?
Det ska även bytas enskillt 1-kamarsystem till nytt 3-kammarsystem. Behöver man ha godkännande av kommunen och eller någon som besiktar anläggningen innan den återfylls? Tips på val av frabrikat, har inte tänkt gå på det värsta men det ska ju vara godkänt och fullt tillräckligt. Är ju en vanlig villa anläggning och ska väl klara 5 personer åtminstone. Ligger 100m ifrån sjö men ingen vattentäkt eller annars skyddat område.
Grävningen ska jag sköta själv med traktorgrävare på 7.5t, tips på uppläggning av grävning och placering av massor uppskattas.
Ritat i rött är avloppet och nuvarande brunn inringad. Fåran på åkermarken är ifrån jordvärmen men vattnet som paserar brunnen rinner väl även den vägen.
Tack på förhand
Albin
Nu är det snart dags för årets projekt och nånting som man inte har några större erfarenheter av. Det är ju dags för dränering och isolering av källaren och även upp till träfasaden som är tilläggsisolerad sen tidigare.
Det står väl mellan isodrän 2x 100mm eller jackon thermodrän 200mm. Hittar väldigt lite info om jackons modell förrutom den information dom själva har, kanske aldrig slog igenom eller så säljs det mest hos grossister och beställs via bygghandeln då det inte verkar gå att få tag i på dom vanliga näthandlarna.
Den största funderingen jag har är väl hur jag ska leda bort vattnet ifrån källarbotten. Källargrunden ligger minst 1.5m under marknivån och jag måste gräva långt för att kunna leda iväg vattnet efter markens topografi. Dessutom har jag berget under huset och som är synligt på ett flertal områden på tomten, så kan bli svårt att få till en stenkista att leda bort vattnet igenom på 2m djup. Idag går både dagvatten och dränering ihop med avloppet, vilket inte alls är bra. Men kan man utnyttja avloppet för att leda bort vattnet ifrån grunden via en dräneringsbrunn med sandfång och sedan kanske en backventil för att avloppet vid eventuellt stop inte ska kunna fylla dräneringen, brunnen är väl dock inte optimal då man inte får någon vattenlåsfunktion och eventuellt problem med lukt?
Alternativet jag kan tänka mig är väl en pumpbrunn som pumpar över till en dagvattenbrunn som sedan går ut i en sandkista. Men jag skulle ju gärna slippa behöva ha en pump, sen kostar den ju lite extra. men det kanske är den enda rätta lösningen idag?
Det ska även bytas enskillt 1-kamarsystem till nytt 3-kammarsystem. Behöver man ha godkännande av kommunen och eller någon som besiktar anläggningen innan den återfylls? Tips på val av frabrikat, har inte tänkt gå på det värsta men det ska ju vara godkänt och fullt tillräckligt. Är ju en vanlig villa anläggning och ska väl klara 5 personer åtminstone. Ligger 100m ifrån sjö men ingen vattentäkt eller annars skyddat område.
Grävningen ska jag sköta själv med traktorgrävare på 7.5t, tips på uppläggning av grävning och placering av massor uppskattas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritat i rött är avloppet och nuvarande brunn inringad. Fåran på åkermarken är ifrån jordvärmen men vattnet som paserar brunnen rinner väl även den vägen.
Tack på förhand
Albin
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara