Vi bygger ett stort växthus, 70m² ish.
Vi har inte mycket tid till bygget, men har heller ingen press på att det ska vara klart till en viss tidpunkt.
Problemet jag upplever är att lutningen på plattan blev inte 100% (se skissad bild). Så när det regnar rinner inte allt vatten bort utan ligger kvar på betongen och mot tegel/murbruk. I vintras frös det till is i omgångar.
Kan detta skada bygget?
Min idé var att borra hål längst ned i murbruket där vattnet brukar samlas, så att det rinner ut självmant. Men min fru totaltvägrar och tror att det kan skada muren att borra i den.
Vi har inte mycket tid till bygget, men har heller ingen press på att det ska vara klart till en viss tidpunkt.
Problemet jag upplever är att lutningen på plattan blev inte 100% (se skissad bild). Så när det regnar rinner inte allt vatten bort utan ligger kvar på betongen och mot tegel/murbruk. I vintras frös det till is i omgångar.
Kan detta skada bygget?
Min idé var att borra hål längst ned i murbruket där vattnet brukar samlas, så att det rinner ut självmant. Men min fru totaltvägrar och tror att det kan skada muren att borra i den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i så fall får ni nog göra om muren ändå. Klarar den inte av ett hål i fogen så är det bara att börja omstoffehammar skrev:
Jag håller med Victor. Tål den inte att borra i hade jag inte velat ställa ett växthus påstoffehammar skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Till tegel och murbruk behövs det inte användas slagborrmaskin/borrhammare.
En hårmetallborr/betongborr och bara rotera kommer att fungera bra.
Protte
En hårmetallborr/betongborr och bara rotera kommer att fungera bra.
Protte
Klicka här för att svara