P
Vi bygger ett stort växthus, 70m² ish.
Vi har inte mycket tid till bygget, men har heller ingen press på att det ska vara klart till en viss tidpunkt.

Problemet jag upplever är att lutningen på plattan blev inte 100% (se skissad bild). Så när det regnar rinner inte allt vatten bort utan ligger kvar på betongen och mot tegel/murbruk. I vintras frös det till is i omgångar.

Kan detta skada bygget?

Min idé var att borra hål längst ned i murbruket där vattnet brukar samlas, så att det rinner ut självmant. Men min fru totaltvägrar och tror att det kan skada muren att borra i den.

Matematisk planavbildning av R på R^2 med koordinataxlar, skalstreck, och anteckningar på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med murad tegelvägg, högar av tegelsten, grusbädd, barnvagn och blöt betongplatta. Grått väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Borra ett hål i fogen så att vattnet kan rinna ut. Laga det sedan när växthuset är monterat

P
JAG vill göra så, hålen kan va kvar även sen för att motverka ev kondens eller spill där inne.. Vore faktiskt bra.

Men min fru är helt inne på att muren kmr skak sönder i princip, av borra det..

stoffehammar skrev:
JAG vill göra så, hålen kan va kvar även sen för att motverka ev kondens eller spill där inne.. Vore faktiskt bra.

i så fall får ni nog göra om muren ändå. Klarar den inte av ett hål i fogen så är det bara att börja om

Åsa Lund
stoffehammar skrev:

Jag håller med Victor. Tål den inte att borra i hade jag inte velat ställa ett växthus på :rofl:

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Absolut. JAg tror det går.
Försöker bara samla "underskrifter" på att det går att göra, så jag har att lägga fram mot frugan vid nästa frukostmöte haha XD.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
stoffehammar skrev:
Absolut. JAg tror det går.
Försöker bara samla "underskrifter" på att det går att göra, så jag har att lägga fram mot frugan vid nästa frukostmöte haha XD.
Borra ändå, du behöver väl inte fråga henne om lov :) Tror du hon frågar dig om lov och input kring allt?

Till tegel och murbruk behövs det inte användas slagborrmaskin/borrhammare.
En hårmetallborr/betongborr och bara rotera kommer att fungera bra.
Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.