Byggahus.se

Sviktande golv

1. U
    Medlem · 16 inlägg

ullagulla

Medlem
    Hej, Jag har ett bekymmer i min nyköpta br. golvet i en hall är ett modern trägolv, furutiljor bredd 20.5 cm och 2.35m långa, tjockleken vet jag inte riktigt, stack ner ett måttband där jag tagit bort sockelisten och ungefär 1,5 cm. När man står på ett ställe är två-tre stycken brädor "lösa" och man kan "trampa luft" under, hur kan man sätta fast brädorna? vet inte om det har varit så här från början, det är lagt på spånskiva 22mm.
    Hoppas jag beskrivit så ni fattar. Jag tar tacksamt emot enkla gör det självtips! helst sådana som inte kräver att golvet ska läggas om. Hälsn. Gunilla

2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 259 inlägg

Totte_S

Medlem

Re: Sviktande golv

Till att börja med få du försöka lista ut om det är limmat eller skruvat...
    Jag utgår från att det är ett massivt trägolv.

Antingen är golvet lagt sk flytande, dvs utan spikar eller skruvar ner i underlaget, utan man limmar istället ihop bräderna så de blir som en enda stor skiva som så att säga ligger löst. Det ska då vara mellanrum mellan golv och väggar på sådär en knapp cm så att golvet kan röra lite på sig. Om man inte har det mellanrummet kommer brädorna att svälla upp när de blir fuktiga, tex beroende på årstid. De kan då hamna i spänn mellan väggarna vilket gör att en eller flera brädor lyfter sig från underlaget. Hur mycket mellanrum är det till väggen där du tagit bort listen?
    Antagligen har du för lite mellanrum, då måste du få till det på nåt sätt, går nog men lite bökigt.

Men eftersom det är så breda tiljor, 205 mm är mycket i dessa sammanhang, och är de inte tjockare än 15 mm så kan de ju böja sig ganska mycket, eftersom trä gärna gör det. I så fall borde golvet vara skruvat eller spikat i underlaget, utan lim. Det kan vara så att de missat spik nånstans, eller helt enkelt att spikarna släppt.

3. U
    Medlem · 16 inlägg

ullagulla

Medlem

Ett riktigt proffs hör jag! Det är nog som du säger, i spänn, den lilla listbiten jag tog bort där det sviktar som mest är det 3-5mm kvar till väggen. Golvet verkar minst sagt flytande alltså löslagt och limmat, det finns inte några synliga spikar . Långsidan, i brädriktningen är det ungefär 7 meter långt utan trösklar och går från kök -korridor -rum, kanske det spelar roll också? Det är i riktigt trä men ser väldigt "billigt ut" med många svarta kvistar. Om det visar sig att det är för lite utrymme måste bräderna tas upp i så fall? Hälsn Gunilla

4. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 259 inlägg

Totte_S

Medlem

Re: Sviktande golv.

Spikning gör man normalt så det inte syns, så det är svårt att bara titta. Om du har ett mellanrum till väggen så ligger det ju inte i spänn just där i alla fall. Frågan är hur det ser ut runt om. OM det är limmat är det tyvärr ganska svårt att ta upp bit för bi, för att inte säga omöjligt utan att bräderna går sönder om det är riktigt limmat.
    Om golvet ligger flytande, och du har spalt längs med väggarna, då är det no ett par plank som buktat sig.
    Svårt att fortsätta gissa utan att se i verkligheten. Stör det dig mycket så är det bara till att börja bryta upp så försiktigt det går, och vara beredd på att byta ut hela eller delar av golvet. En del har istället valt att spika eller skruva hela golvet i försänkta hål och plugga igen med en träplugg för att dölja spiken eller skruven. Ganska mycket jobb minst sagt
    Hade det varit mitt problem och golvet i övrigt varit ok, och slamret lokalt, så hade jag helt sonika struntat i det.
    Och näe, jag é långt ifrån proffs, bara det att vi har alla möjliga felaktiga varianter i vårt hus, så jag har sett några varianter ;)

5. U
    Medlem · 16 inlägg

ullagulla

Medlem

Man blir väl bättre efter hand antar jag, det är bara det att allt kommer på en gång som nybliven br.innehavare. Det är golv, pälsängerinvasion, kök, bad, väggar, tak, el mm. mm. Slår väl i några spik där det gungar. Kul med alla generösa människor på forumet iaf, kan sitta här vid datan istället och se att jag inte är ensam med att ha bekymmer/ Gunilla

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.