Byggahus.se

Klinkers på hela bottenvåningen??

1. A
    Medlem · 39 inlägg

AnnaoPeter

Medlem
    Ett par vänner till oss bygger hus och skall lägga samma klinkers på hela bottenvåningen (kök, vardagsrum, toalett, hall ,tvättstuga samt hall). Har själv aldrig sett detta i något hus. Dom har frågat vad vi tycker och man vill ju inte vara negativ (skulle själv inte vilja ha samma klinkers på ett helt plan). Vad tycker ni?

2. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Re: Klinkers på hela bottenvåningen??

Tycker ni att det ser för jäkligt ut så tycker jag ni ska säga det och inte hålla med.

Själv så tror jag inte heller att det blir snyggt , utan snarare kostigt med ett och samma.

Vi kommer förmodligen att ha samma klinker i hallen, köket och matplatsen eftersom dessa rum sitter ihop i samma stora öppna yta.

3. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

Nej, man skall inte hålla med om man inte gör det, men man kan försöka uttrycka sig lite diplomatiskt.
    Men jag skulle inte vilja ha klinkers i annat än hall, badrum och tvättstuga för jag tycker inte det är hemtrevligt och ombonat. I köket anser jag det dessutom att det skulle vara för hårt att stå och gå på så mycket som man gör i ett kök. Det sliter på rygg och ben.

Men det kanske skulle vara snyggt med samma överallt. Om det inte blir tjatigt eller enformigt. (Det skulle jag tycka, men det behöver man ju inte säga.)

/EB

4. S
    Medlem · 387 inlägg

sirbo

Medlem

Om de gillar det så är det väl ok men ska de få barn så skulle jag inte rekommendera det.

5. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Som EB säger så skall man ju säga vad man tycker (om man blir tillfrågad) men kanske uttrycka sig på ett sådant sätt att man inte blir ovänner. Eller åtminståne försöka... ;)
    Smaken är ju bekant som baken.
    Själva har vi klinker (50x50) i alla rum på bottenvåningen förutom sovrum och v-rum. Vi tycker det är skitsnyggt men det finns säkert andra som inte tycker det.

Att man inte skulle rekommendera det till folk med barn förstår jag inte?!! Vi har 4 småbarn och är det barnens säkerhet man syftar på finns det ett hundratal andra lösningar/material som är en större fara jämfört med golvet. Skulle istället rekommendera det! Finns inget golv som klarar barnens slit och förstörelse bättre än just klinker.

6. Sne4
    Medlem · Östergötland · 422 inlägg

Sne4

Medlem

Om det bara är barnens slit och förstörelse så är väl allt lugnt.
    -Men om man skulle vara lite blödig och tycker att det inte är så kul med en t.ex en liten 10månaders grabb som börjar resa sig upp och som ibland stuper i backen med efterföljande smäll eftersom han inte kan ta emot sig än, så känns ett mjukt furugolv betydligt bättre än klinkers.

Visst, det finns många jack i golven hemma (inte efter barnen, men väl av leksaker..), men inget som inte en golvslip fixar när barnen är större..

7. S
    Medlem · 387 inlägg

sirbo

Medlem

Statistiskt sett ÄR den största orsaken till skador på småbarn i hemmet fallskador i alla dess former. Sten är hårdare än trä och små barn faller, sedan kan man dra sina egna slutsatser.

Visst klarar klinkers barnens slit och förstörelse väldigt bra pga av att det är så hårt. Men får jag själv välja eller mina ungar så är valet enkelt. Jag skulle åtminstone vaddera golvet med lite mjuka mattor på lämpliga ställen när ungarna börjar gå och klättra på allt. En av mina är en riktig klätterapa och hon skulle vara klart mycket blåare med stengolv, man kan lägga ned det mesta men efter ett tag lär de sig att ställa upp det igen.

När vi valde golv i köket lyssnade vi runt med andra och de rekommenderade inte småbarn och stengolv så i min omgivning är det den gängse uppfattningen. Men alla tycker ju olika.

pappa"ledig"  tom februari efter 8 månader.

8. jarlh
    Medlem · 1 344 inlägg

jarlh

Medlem

Klinkers är bra på att tåla väta. Just därför kan man gärna ha det i hall och badrum. Men klinkers är alldeles för hårt och stumt att ha i alla rum. Har man klinkers överallt kommer man att bli trött i ben och rygg. Jag tycker absolut att ni ska avråda dem från att ha klinkers i hela bottenvånigen!!!

Av samma anledning vill jag även avråda från klinkers i köket, står man och lagar mat varje dag kommer man bli sliten av golvet.

Dessutom är klinkers inte särskilt barnvänligt, som flera redan sagt.

9. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

Stämmer. Men anledningen är oftast inte att de halkar etc. utan att de faller från föremål (annan nivå) som möbler, trappor et. Även detta statistiskt fastställt av räddningsverket. Olyckan förvärras marginellt av underlaget. Så angreppspunkten måste väl i så fall vara först vara att undvika själva fallet och inte underlaget de faller på? Har ni en "klätterapa", som vi oxå haft, så är det klättringen i sig som ger risken.
    Trappor, möbler, "klättringsbara" köksskåp etc. borde väl vara det första som man ser över snarare än golvet? Det är ju inte klinkrets fel att man skadar sig från ett fall från en trappa, eller?

Vår äldsta dotter är idag 6 och både hon och hennes 3 yngre systrar har genom årens lopp fått blåmärken och näsblod oavsett laminat, parkett, furugolv eller klinker.

10. A
    Medlem · 499 inlägg

AAA

Medlem

Vi har bott i huset några månader nu och har klinkers i våtrum och hall. Resten är ek parkett.

Hade jag byggt nu hade jag lagt klinkers på hela bottenvåningen, dom är mycket varmare och skönare att gå på och tål väta.

Har spillt lite vatten runt ett par blomkrukor som står på parketten och det har direkt gått ner mellan skivorna och rest sig och blivit svart.

På morgonen går jag från sovrummet ut i hallen och tänker ååh vad varmt och skönt om fötterna och sedan till matrummet och den ååh vad inte varmt och skönt om fötterna parketten.

Berit

11. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

Om golvet är varmt eller inte beror väl på om man har golvvärme eller inte.
    Utan golvvärme känns klinker kallare än trä.

/EB

12. S
    Medlem · 387 inlägg

sirbo

Medlem

Med samma resonemang skulle det inte vara ett madrasserat golvs förtjänst att man inte skadade sig från ett fall. ;)

Tror AnnaoPeter har fått nog med synpunkter.

mvh bosse

13. Sweli
    Medlem · Stockholm · 2 227 inlägg

Sweli

Medlem

liRe: Klinkers på hela bottenvåningen??

Vi har valt att ha klinkers på hela bottenvåninen men det skulle aldrig falla mig in att ha samma i alla rum !

Det blir jätte tråkigt, hur ska man hitta klinkers som passar till ALLT!  Ska de måla alla väggar i samma färg också ? Med klinkers skall man inreda rummet inte bara golvet  ;D

I vardagsrummet har vi valt en elegant klinkers med bård runt hela vardagsrummet.

Köket, matplats och hall har samma i terrakotta färg med dekor som passar till kökets stil.

Tvättstuga fick en enklare beige klinkers till vit  kakel.

Gäst badrum fick samma på vägg och golv i två olika nyanser av grå skiffer. Här har vi kaklat både vägg, tak och golv.

Vi tycker om klinkers, det är lättare att hålla ren, det käns varmare när man har golvvärme, det går att kombinera bättre i inredningen, finns massor av färger att välja.
    Hemma går alla gäster in med skorna på  ;D

Jag är uppväxt i hus med både klinkers och parkett, vi var 4 barn i huset. T o m vårt "patio" (där vi lekte ute) var klinkers. Jag kan inte säga att jag fick mera blåmärken när jag ramlade på klinkers.
    Barn lär sig snabbt det de kan göra och inte. Ramlar man en gång och det gör ont blir man lite försiktigare nästa gång, så är det.

14. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Tips:

Om man nu tycker att klinker upplevs lite hårt kan man ju lätt lägga dit några äkta Täbrizmattor eller liknande så blir det ju mjukt o fint! ;D

/ PJ

15. J
    Medlem · 96 inlägg

JanneH

Medlem

Har man neutrala färger går det alldeles utmärkt att ha likadana klinker i alla rum, möjligen med undantag av badrummet. Du får ett enhetligt och elegant utseende. Dessutom känns det större än vad det är. Vi kommer satsa på det i vårt hus, såvida vi inte kör med rå betong.

Janne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.