Byggahus.se

Måla golv?

1. P
    Medlem · 352 inlägg

Pesco

Medlem
    Under fult laminat har vi trägolv med springor emellan. När vi fixar köket vill vi ha ett golv som synkar mot huset och dess stil (1930). Vi funderar på att måla golvet, för att få något som är lätt att rengöra. För oljning lär nog inte vara bra i köket, med tanke på rengöring och slitage, eller? Nån som har målat ett golv och använt det, sett hur det slits? ::)

2. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Re: Måla golv?

Hej

Jag har oljad furu i köket och det funkar bra, det är bara att såpa då o då.

Men målat kan ju vara väldigt snyggt det med! Jag har ingen erfarenhet av målade golv men med tanke på att det finns i vissa butiker med en massa folk som går in o ut med grus m.m. så borde ett målat golv tåla mycket!

Det måste förstås vara rätt färg samt rätt utfört...

Måla på!

/ PJ

3. Wigert
    Medlem · Stockholm · 731 inlägg

Wigert

Medlem

Någon annan som har golvfärger att rekommendera eller inte rekommendera?

4. P
    Medlem · 352 inlägg

Pesco

Medlem

Intressant att höra! Min fundering var att måla med oljefärg, från Gysinge. Jag snackade med en målare där, som själv målat, om det var kök eller hall. Hans hade räckt 4-5 år innan man fick stryka om, men han hade vilda barn, sa han. Han rekommenderade att man strök med samma nyans, å att man inte grundade med en färg och strök med en annan på det.

Kan iofs tänka mig att slitaget kan vara lite just, ge en känsla av patina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.