Hej!

Har fått en liten vattenskada i köket och måste nu riva upp ca 6 kvm av 22 mm golvspånskivan som ligger som undergolv. Bytte förra året till en luft/vatten värmepump och förstår att golvvärme är bästa värmekälla då pumpen inte skickar ut så hett vatten. Tänkte nu passa på att lägga in golvvärme i köket.
Vad måste jag göra?

Har tidigare frågat om man kan fräsa spår i befintlig spånskiva och lägga slang i detta men fått till svar att skivan tappar för mycket bärighet och att golvet förmodligen börjar svaja. Är det enda alternativet att ta bort samtliga golvspånskivor och byta dem till spårade eller finns det andra alternativ?

Huset är byggt 1998, ett sk. Hortlaxhus. Ritningar har jag endast en planritning då huset köptes av förra ägaren på exekutiv auktion. Väldigt öppen planlösning vilket betyder ca 50 kvm till en början inkl. hall. Totalytan är 167 kvm och jag vill så småningom ha golvvärme i alla rum. Vi har problem med kalla golv i trivselutrymmen.

Kan man ta ett rum i taget på detta sätt eller blir det besvärligt? Köket är hela den stora delen med kaminen i. (Se bild)

Har hört att jag måste dela upp ytan i flera shuntar? Kan tyvärr inget om shuntgrupper osv. men lär lätt och tummen sitter där den ska. ;-)

MVH

Busster

• Mejeri _ nytt Skal2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har gjort min installation i steg. dels i en nybyggd del och nu senast i kök+badrum i den gamla delen. Sätt uppe en fördelare med så många slingor som du tänker dig att max ha när du är klar så kan du ju koppla på allt eftersom. Placera fördelaren strategiskt med tanke på åtkomst för slingorna. Sen stänger du bara de slingorna osm du inte använder.

Jag har tagit bort befintlig spånskiva och lagt 28x70 gles sopm jag lagt plåtar på slangen i. Sen 13 mm golvgips på det. Blir kanon bra och stadigt men är ju lite jobb. Det är ett helvete att få bort spånskivor som är skruvade och limmade mo tbjälkarna. Jag använde spett och cirkelsåg.

OK!
Det betyder att det skulle funka. Men har jag förstått det rätt att jag måste ta rummet längst upp till vänster på ritningen först eftersom den slangen går igenom det stora köket?

Busster

ja lite logistik planering får du nog göra. Sen kan du ju dela upp det på olika fördelare som sitter på olika ställen. Finns en max m2 per slinga

Hmm!

Du menar att om rummet är större än X kvadrat måste det delas upp i två slingor?

Beror på dimensionen på rören och hur tätt du lägger slingorna, men har för mig att 20 mm rör funkar med 80-100 m slang som max. Kan ju bero på tillverkarens rekomendationer också.

Hmm!
Känner mig extremt ny på detta men får väl försöka hitta hjälp med en ritning på slangläggning innan jag sätter igång. Om jag sätter igång. Alternativet är att lämna kvar elementen och klampa runt i sockor på vintern :-(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.