Generellt kan man säga att lack är tåligare än olja, men det beror ju helt och hållet på kvalitén hos lacken resp. oljan. Hårdvaxolja är att föredra om man vill ha oljat. Personligen tycker jag att lack är bäst.
Oljat golv ger i många fall ett "mjukare" intryck än lack.
Lack reflekterar solljus bättre än olja.