Jag har köpt ett Barlinek 14 mm klick ekplank-parkett på byggmax och har idag lagt det i ett av de två rum som planerats. Jag är jättenöjd med golvet när det väl är på plats, Det är dock ett rent h-sike att få ihop ändarna. När man kan slå med kloss går det hyggligt men sista biten mot vägg är näst intill omöjligt. Jag har slagit sönder två järnkrokar (vad de nu heter :-). Det är nog inte själva ändarna som är svåra att få ihop utan friktionen från längsskarven (2.2 m längder) som är boven. Vi provade att sätta ihop hela längden och sedan klicka i men det är ju lite bökigt att klicka i 6m-längder. Jag har sökt i forumet och sett att fler har haft problem med detta. Finns det olika bra sådana där järn att slå in sista brädan med? Vad har ni som redan gjort detta för bra lösningar att dela med er av?

Baksmälla , kallar jag krokarna,, Fast har inte använt dem sedan klickfogens intåg.
Men jag är inte med på hur du menar riktigt, lägger du ihop stavarna, för att sedan skjuta den i längsled till den går ihop med föregående ?
Om du vill sätta bit för bit, så får du vinkla upp föregående lite, så du kan häkta dit en ny i kortänden, sen klämma dit dom, sedan upprepa vid nästa bit,
Annars föredrar jag att lägga hela längden på en gång,
Koppla ihop kortändorna,
Med hela längden placerad ovanpå skarven vinklar du sedan upp längden, och lägger ner igen, så har det börjat låsa i, gå sedan från mitten och utåt, eller från ände till ände, och dunka ihop och ner med handflatan,
Hammare ska inte behövas vid klickgolv, Är man ömhudad och vill hamra ändå, så behövs bara små knackningar,
Sista biten, mot vägg, brukar kunna gå bra att peta dit lite försiktig med en kofot, om du sätter en masonite eller nåt emellan för att skydda tapeten..

Redigerat:
T
Verkar vara ett klart fall av handhavandefel utav trådskaparen!

• Gilla
AmatörsnickareNr1
  • Laddar…
Jag använde en avsågad bit av golvet och använde den när jag knackade mitt byggmaxparkett.
HAde en tre dm bred bit som jag klickade fast, då får man lite bredader fräffyta och minskar risken för att skada det andra.

Mäster skrev:
Baksmälla , kallar jag krokarna,, Fast har inte använt dem sedan klickfogens intåg.
Men jag är inte med på hur du menar riktigt, lägger du ihop stavarna, för att sedan skjuta den i längsled till den går ihop med föregående ?
Om du vill sätta bit för bit, så får du vinkla upp föregående lite, så du kan häkta dit en ny i kortänden, sen klämma dit dom, sedan upprepa vid nästa bit,
Annars föredrar jag att lägga hela längden på en gång,
Koppla ihop kortändorna,
Med hela längden placerad ovanpå skarven vinklar du sedan upp längden, och lägger ner igen, så har det börjat låsa i, gå sedan från mitten och utåt, eller från ände till ände, och dunka ihop och ner med handflatan,
Hammare ska inte behövas vid klickgolv, Är man ömhudad och vill hamra ändå, så behövs bara små knackningar,
Sista biten, mot vägg, brukar kunna gå bra att peta dit lite försiktig med en kofot, om du sätter en masonite eller nåt emellan för att skydda tapeten..
Tack Mäster!
Det stämmer, jag lägger ihop stavarna längs långsidan och knackar ner den så att fogen i kortändan går ihop. Rätt eller fel har jag gjort detta med framgång på ett antal golv som har blivit alldeles utmärkta (med små knackningar!). Dessa golv har varit parket på MDF-stomme vilket kanske glider lättare längs med "långskarven". Barlinekgolvet har ett trästomme som som klickfogarna frästs ur och är därför betydligt råare än MDF-stommen.
Hursom helst ska jag prova det du föreslår, känner redan att det kommer att gå lättare :D Så tack så mycket för tipsen!

tank77 skrev:
Verkar vara ett klart fall av handhavandefel utav trådskaparen!
Tack för tipset ;), det vore värdefullt om kan du utveckla något och förklara för en novis vad som verkar vara fel.

coss skrev:
Jag använde en avsågad bit av golvet och använde den när jag knackade mitt byggmaxparkett.
HAde en tre dm bred bit som jag klickade fast, då får man lite bredader fräffyta och minskar risken för att skada det andra.
Tack, jag gör ungefär så men måste ta i ganska rejält för att få ihop kortändarna. Problemet uppstå vid sista plankan intill väggen då jag inte får plats med vare sig hammare eller skyddskloss. Jag använder där en, vad Mäster tidigare i tråden, kallar baksmälla för att få ihop den skarven. Då jag måste slå ordentligt hårt för att få ihop skarven ger sig baksmällan (:)), d.v.s den delen som jag slår på viker sig sakteliga i slagriktningen, istället för att golvet går ihop. Kanske en kraftigare baksmälla (HU - vet inte om det namnet på verktyget var så bra :p) skulle vara bättre De jag använt är från Tarketts startkit för golvläggning, har som sagt funkat bra tidigare men är inte jättekraftiga.

Mitt kofotsförslag funkar nog bara om du lägger i hela längden, , med sista biten menar jag då Den SISTA längden,
Försöker man pressa i varje sista kortände, med längsgående skarv färdig, så gör nog kofoten hål i väggen.

Kortändarna sätts enkelt ihop genom att skjuta ihop bitarna från sidan tills man har hela längden. Behövs det våld är något fel.

Det är besvärligt att hantera hela längden om man är ensam, men med ett par tre klotsar kan man vinkla upp längden så den hamnar rätt i spåret. Är man två lär det gå ännu smidigare.
"Baksmällan" hör till det forntiden (före klickgolven)
/Tre rum Barnilek 14 mm oljad ek på samvetet (och fortfarande nöjd)

• klick.JPG
Redigerat:
Jag satte ihop hela länderna föst. Hade en stående på högkant mellan benen och höll nästa bit med händerna och förde ner kortsida mot kortsida.det gäller dock att nästa bit hålla vågrätt så klickfogen blir bra. Dock är det ju som andra säger lättare om man är två.
Sen klickar man i hela längden.
/Sture

Finns ju ett z järns liknande don som kan vara bra att ha just till sista biten i längden(kan förstå om det är den som ni kallar baksmällan), funkar ju med ett mindre koben med + en distans mot vägg som skyddar mot skador som nämnt, behöver man ta till våld så är nått fel anser jag.

Viktigt att det dels inte är spån eller annat skräp i spåren, att det är stumt mot andra änden annars är det hopplöst :) samt att man kikar på infobladet hur just ert golv ska klickas i, vanligtvis så ska man ju vinkla upp den innan man skjuter in den i fogen.

En annan sak med är ju att golvet ska förvaras obrutet i huset innan läggning i nån vecka men det visste du nog redan.

Mina bästa tips efter ha lagt 85kvm Forbo 15 mm parkett är.
Vet inte hur väl det kommer funka på byggmax golv men principiellt borde det vara lika tycker jag.

1. Börja med kortsidan först. Då slipper du gisslet med att friktionen från långsidan gör att det blir tungt. Speciellt när man kommer till väggen och måste använda baksmällan.

2. Efter att kortsidan knackats på plats, knacka in långsidan. Börja slå in långsidan längst bort från kortsidan som du nyss slagit på plats.

3. Använd en liten slägga istället för hammare. Jag körde de första 20 kvm med en vanligt hammare. Tröttnade på detta och köpte en liten handslägga på 1.5 kilo på classe som minskade antal slag med faktor 10 skulle jag tro. En vansinnig skillnad var det iaf jämfört med en normalstor hammare.

4. Använd en rejäl baksmäla. Jag köpte en variant från Tarkett som iofs var dyr (250:-) men det var det värt.

Håller med när det gäller byggmax parkettgolv. Var det jobbigaste golvet jag lagt med att slå ihop ändarna. Så det tror jag inte var ett handhavande fel.

Jag brukar använda min baksmälla som kofot. Sällan jag slår utan oftast "presser" jag ihop golvet. Dock skall man inte ha den liggande på golvet utan en bit upp så kraften trycker några mm nedanför golvytan. Fungerade även på byggmaxgolvet. Och då man alltid har en väggregel direkt bakom gipset så behöver man inget i mellan. Och skulle det bli ett märke så döljs det av listen.

Redigerat:
Tack alla för goda råd, nu är golven klara och det blev jättefint!
Jag knackade ihop hela längderna förutom sista biten genom att knacka via en spillbit i ändan och satte dem på plats men behöll dem uppvinklademed en kloss vid sista skarven. Sedan sköt jag i sista biten som bl.a Imported_benno visat (med lite hjälp av en hammare och en spillbit). När denna var på plats vinklade jag ner hela raden och knackade försiktigt ihop fogen.
Nylagt och fint känns Barlinek som ett väl prisvärt golv men om det verkligen är så får väl tiden utvisa :D.

Nu ska bara sockar etc. sättas upp. Vi tänkte använda släta eksocklar om man bara hitta något som inte ruinerar en alldeles. Är det någon som har bra tips på var man hittar eksocklar till hyggligt pris?

/Stefan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.