Hejsan!
Jag har för ett par veckor sedan inlett en källar renovering i vårt Myresjöhus ifrån 1971. Då elektrikern var hit för att flytta inkommande el, så sågade han upp en del av golvet i "hobbyrummet". Detta var ju perfekt för nu kunde vi se hur de hade gjort de isolerade golvet i källaren.
Det uppsågade lilla hålet var snustorrt, och alla våra farhågor om att det skulle gjutit in reglar i betongen som vi hört var vanligt på 70-talet kom helt på kant.
Nu när jag börjat riva upp det kork-o-plast golv som tidigare var golvbeklädnad så har jag på ett ställe känt en frän lukt ifrån golvet. Jag vet inte om det är det gamla limet eller kork-o-plasten eller något annat som luktar. För det kommer bara ifrån ca 1 kvm yta.
Om jag trycker ner näsan i det uppsågade hålet så kan jag även där känna en viss doft. Men i själva rummet eller någon annanstans i källaren har varken vi eller någon annan tidigare känt någon illa lukt.
Nu undrar jag givetvis är det mögel eller något annat? Bör jag riva upp hela golvet och börja om ifrån början. Under grunden den gjutna plattan ligger en plastfilm, och under den grus. Detta gissar jag är för att skydda för markfukten. Ovan den gjutna plattan ligger det reglar med isolering emellan, sedan en spontat trägolv och en filtmatta (osäker på detta) och sedan spånskiva. och högst uppå detta låg kork-o-plasten.
Om jag nu bör börja om från början, vad är då den, och hur tar jag mig ifrån den till ett nytt golv?
/Nenne