Byggahus.se

Såpa eller olja

1. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem
    Vi har fått tag på ett exceptionellt furugolv som vi vill få till på bästa möjliga sätt så det passar med huset i övrigt. Plankorna är mellan 27 - 44 cm breda, väggarna är matt vita med fönstrena mestadels mot söder. Det är också högt i tak, mellan 2,7 - 5 meter. Trappan upp till övervåningen, (där golvet ska ligga), är i ek och trappan upp till loftet är i mahogny. Vi vill inreda huset ganska minimalistiskt, (har inte råd med möbler). ;) Sammanlagt rör det sig om 80 kvm golv. Nu till frågan:
    Ska vi såpa eller olja golvet? Bör vi luta? Bör vi tillsätta något pigment?
    Vi är helt rudis på trägolv och är livrädda för att förstöra golvet på något sätt. Vi vill helt enkelt maximera utseendet på golvet i samråd med väggarna.
    Eftersom forumet är fullt av folk som har bättre smak än vi tänkte vi fråga er om råd. Vad göra?

mvh
    David och Lisa

2. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Re: Såpa eller olja

Med tanke på hur det gick med växterna framför altanen får du väl 30 bra tips här och verkställer tips nummer 31 från arkitekten... ;)

3. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Touche!

4. D
    Medlem · 553 inlägg

djpa

Medlem

En personlig reflektion:
    * Lutning verkar generellt inte vara någon höjdare. Kulturhantverkarna säger bl.a. "Lutning av golv är något vi inte rekommenderar. Lutet i sig är
    vednedbrytande, vilket på sikt leder till att trägolvet blir förstört." Är "på sikt" = 50 år så kanske det inte spelar någon roll...

* Oljan i trät kan reagera med metall vilket kan ge mörka fläckar på golvet. Har bekanta detta hände för. Inget man tydligen pratar högt om i branschen...Vill ni dessutom kanske lacka golvet i framtiden (man vet aldrig vad man tycker är snyggt om 10 år) är det en hel del extra jobb att slipa ner till omättad del av trät.

* Såpa känns både traditionellt och miljömässigt.
    Vi hade ett helt hus från början 1900-talet med lackade furugolv som vi sedan slipade och såpade. Funkade bra förutom att man behövde såpa om golven 1-3 gånger per år.

Smaken är bekant som baken men jag hade nog valt såpa med färgpigment, ljust i ert fall. Pröva på en baksida av en planka först.

5. M
    Medlem · 359 inlägg

marge

Medlem

Vårt färdigbehandlade massiva furugolv från Siljan är lutat, oljat och vaxat, sedan rekommenderar Siljan att man underhållet golvet med såpa. Vi skurade golvet med 1 del såpa/1 del vatten två gånger efter att golvet var lagt. Ju mer man mättar golvet med såpa ju tåligare blir det.

Lutet ska göra att golvet inte mörknar så fort.

Det är ju en smaksak i fall man vill ha vitt pigment i oljan eller såpan eller inte. Själv tycker jag att det är snyggt helt "naturellt", så vi har inget pigment. Skulle golvet mörkna kan man tydligen använda vitpigmenterad golvsåpa när man skurar golvet för att på så sätt få det att ljusna.

Jag tror det är viktigt att man behandlar golvet på ett bra sätt när man har lagt det, men eftersom vi köpte färdigbehandlat kan jag ej rådgöra för hur man bäst gör. Det kanske finns någon här som kan tipsa er, om jag var ni skulle jag nog annars kontakta någon firma som behandlar golv för att få goda råd den vägen.

Det här var väl inte så mycket till råd, men några ord från en som lagt furugolv i alla fall...  ;)

6. yonna
    Medlem · Österlen · 7 346 inlägg

yonna

Medlem

;) ;)
    ok ... men vad säger arkitekten då ... ;D ;D ;D

7. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Har inte vågat fråga henne än...

8. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Hehe... Egentligen vill jag bara skryta våldsamt och är inte alls intresserad av råden.  ;)
    Vår arkitekt heter Sirje och vi lyder henne blint.
    Skämt åsido, tack för råden. Just nu lutar det åt lutat och någon form av vitt pigment i oljan. Vad tror ni om det?

En kurios detalj med golven är att vi fått dem i form av råa torkade och spontade brädor där man ser fällskäret längst ner. Självklart skär vi bort det när vi lägger golvet.

mvh
    David

9. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Nu är golvet lagt i alla fall. Ser lite alldagligt ut innan man behandlat det. Blir att slipa i helgen. Tråkigt nog fick vi två gånger 1.50 m för lite brädor i klädkammaren.
    Får se om vi kan restbeställa det. Annars får vi skarva med vanligt furugolv som vi får slipa ner.

mvh
    David

10. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Nu har vi lutat och såpat det. Det blev 50/50 naturell/vit såpa. Jag skulle vilja ha det lite lite vitare men Lisa tror att det kommer fram efter några veckor. Stämmer det?

mvh
    David

11. M
    Medlem · 498 inlägg

Mangelito

Medlem

Vitsåpade för ca 2 månader sedan, och det har inte blivit vitare (däremot snyggare). Nästa vända blir det mer vitsåpa...

12. R
    Medlem · 13 inlägg

rogga31

Medlem

Jagbhar också fått tag på ett kilsågat furugolv med bredder upp till 40 cm. Golvet är helt obehandlat direkt från sågen (dock fint hyvlat), måste jag slipa det innan jag oljar in det, vilken golvolja rekommenderar ni? Ska man ha maskin när oljan appliceras eller går det för hand, rum ca 30 kvm?

/Roger

13. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

För att ta bort ojämnheter mellan plankorna måste du slipa det. Det går åt mycket papper. Oss kostade bara slippapperen 2000 SEK för c:a 80 kvm.

mvh
    David

14. R
    Medlem · 13 inlägg

rogga31

Medlem

Jag pratade med en kille i en golvaffär och han sa att oljan inte tränger ned ordentligt och att man får ett sämre resultat om man inte inte slipar golvet innan inoljning. I Övrigt har golvet inga nivåskillnader så vitt jag kan se. Bra märken på golvoljor, är det svindyra Timberex som gäller för ca 1000:- för en fem liters dunk?

/Roger

15. M
    Medlem · 415 inlägg

Michailoff

Medlem

Är det inte lite som att välja mellan Expressen eller Aftonbladet egentligen?? Båda alternativen måste underhållas regelbundet. Ska man olja bör man använda en polermaskin för att verkligen få in oljan i träet, annars är det bortkastade pengar.
    Kvalitetsmässigt är flera fabrikat lika bra tycker jag, Timberline, Carl's olja eller Faxe går på ett ut och kostar lika mycket. De flesta oljor går att pigmentera, åtminstone till vitt. Fast visst är naturell snyggare? Var noga med att följa beskrivningen och hyr en ordentlig polermasjin så blir du nöjd. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.