Golv
Andreas Lundgren: Hej! Ett uppföljningsmeddelande till om någon skulle få för sig att hamna i samma sits senare. :-) Klinkert som jag köpte på Bauhaus för 69 kr/m2 var MYCKET klenare är ett annat klinker som jag nu köpt på K-Rauta för 79kr/m2. (Jag tycker nog inte generellt att det ena stället är bättre eller sämre än det andra, tänkte ändå namnge dem.) Jag provade helt sonika vilken kraft som
zombieboy: Hej :) Jag ska lägga nytt golv i köket på ett hus från 1940 i tre plan med källare. Nuvarande golv ska brytas upp då mdet sviktar ordentligt. Ev. måste ett par reglar läggas om oxå? Vad för slags spånskiva ska man använda sig av? :confused: Behöver man någon slags fuktspärr? Jag tänkte lägga in stenull på rulle mellan golvreglarna för att få viss isolation mot källaren samt
Abbedabbe: Det ska till en hel del för att de ska spricka om du har rörelsefog mellan golv och vägg. Kör på det vettja! :)
hempularen: Jag tror att frågan om bärighet i golvet kan vara något man även bör kolla med lokale sotaren. De har tydligen ibland lite olika tolkning av reglerna, och kan besluta om eldningsförbud i värsta fall. Jag vet ett fall som iofs gällde ett flerbostadshus, de sökte bygglov eller bygganmälan, vet inte så noga. Installerade en kakelugn, hade gjort en utredning om bjälklagets bärighet
duell: Jag ska lägga ROTHs spårade golvskiva på vanliga 22mm golvskivor, när man lägger mot bjälklag ska man ju lägga kortskarvarna på bjälklagsreglarna, men det kan väl inte spela ngn roll när man har ett golv under? Tänkte även förskjuta golvskivorna så att längdskarvarna hamnar ungefär mitt på under golvets längdskarvar. Tror det spelar ngn roll att undergolvet inte är skarvat på
peterochcarina: Japp! Idag har vi köpt hem 77 kvadrat från Byggmax, då har vi redan 80 kvadrat tak som också ligger för att börja monteras upp....vi har snitslad bana och presenningar som delar av i "stora rummet", härlig julkänsla!!!/Carina
gaia: om du värmer golv till 20 grader så kommer golvytan knappt att kännas skönt eller varmt. Jag tror i alla fall inte det. Du kan själv testa och mäta temperaturen på ytan om du har klinker hemma någonstans i ett rum där inneluften är 20 +grader. Då kan du bedömma om du blir nöjd med resultat innan du sätter din dyra projekt igång. Du får kanske lika varm golvyta när du höjer
tank77: [citat] Det kan du tyvärr glömma, nästan alla mattor görs i tvåmeterslängder. Lite svårt att hantera mattrullar på 4 meter : )
nattugglan11: Kärhs Copenhagen, sidenmattad ek, passar också jättabra till mitt finskbensgolv h emma,
Marie83: Hej Jag funderar på att köpa 13,5 mm ekparkett från Beijer. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet från det, hur enkelt är det att "klicka ihop" och blir det några synliga skarvar? Tar emot alla förslag jag kan få så snart som möjligt då jag måste inhandla det snart.;)
Höganäsaren: Har tänkt lägga golv på betongplatta i förråd. Min idé är att ha följande uppbyggnad: 1. Platonmatta 2. Lumppapp 3. 30 mm Cellplast 4. Trägolv Är detta en vettig konstruktion? Nån som vet vilken tjocklek på cellplast som behövs? Funkar det med plankgolv eller måste man ha parkettgolv? Nån sa att plankor rör sig för mycket och lämpar sig inte till flytande konstruktioner, utan de
AstaS: Vad har in använt för något? Har läst på en del och förstått att det är stor skillnad på olja och olja.
durzt: Ingen annan som gjort något liknande?
mycke_nu: Har försökt med ett spontat golv från 1909. Det blev splitter och kaffeved av rubbet. Spikarna satt som berget och brädorna var spröda av ålder. Möjligen skulle det kunna funkat om man kapat spikarna med tigersåg först, men så viktigt var det inte för min del.
blåsfisken: Jag undrar om någon har erfarenhet av att hellimma gipsskivor på ett golv av cellplast? Jag skall lägga två lager golvgips, som jag skall limma ihop med Schönox FS. Golvgipset ligger på en bärande konstruktion av cellplast och nu har jag olika bud från flera håll. Mina frågor blir nog: 1. Skall det understa lagret golvgips limmas mot cellplasten. 2. Om det skall limmas, vilket lim bör
JohanEO: Det enda brukar vara att slipa/putsa av golvet. Kanske går det med en skurmaskin och grov rondell på (brun)
Bendroths: Vi har oljade furugolv som vi funderar på at måla svarta, men är det kanske bättre att betsa dem? Kan vi svartbetsa dem utan att behöva slipa om? Eller kan vi använda hårdvax med färg?
Norell: se här kommer hjälpen: http://www.jabo.se/sv/tips-och-inspiration/byggtips-fran-jabo/golvmontage/
jon: Tack för alla svar! Är igång och lagt lite drygt hälften. Det tar en j*la tid och det är bra mycket mer bankande än klickande... Limmar gör jag också och har bra marginaler mot väggarna. Funderar på att ta bort gipset de nedersta 14 mm så golvet kan svälla ännu mer. Känns jobbigt så jag får se hur det blir. 1337: Bredden står det faktiskt. Där har jag också bra marginaler så
Mattias L.: Jag har varit med om att de bankat ihop laminatskivorna för hårt med resultat att ändarna höjt sig och blivit känsliga för väta.
heALer: OKej de låter ju riktigt bra.. Tvättstugan är på ca 13kvm, får ta en funderare på om jag ska lägga hela tvättstugan me sånna, dem kostar ju 49kr st och är bara 300x300mm, trodde först de var 49kr/kvm
Robert_Maria: Utgå då från ett 2 meter långt råplan som har dimensionen 45*120 och hyla ner. Jag tror att det kan bli svårt att hitta lister så breda som du behöver. Ett annat alternativ är följande: golv hög nivå -> mellanlägg, list till detta kan du hitta. Från mellanlägg -> golv låg nivå, sådana lister finns också att finna på välsorterad bygghandel. Det kan dock se lite konstigt ut med
bolton: Jag har ett 71kvm stort källargolv på vilket jag vill ha 30*60 klinkers. Jag har pratat med en plattsättare som vill göra jobbet för 24 000kr svart. Detta är inklusive fix och fog men givetvis inte plattorna. Någon som har en uppfattning om detta är ett ok pris?
AnneFi: [citat] jag vill ha en chokladig färg, är det ens möjligt? vårt sovrum kommer att vara på en vindsvåning enbart ett rum där man sover i och aldrig annars vistas, när möblerna väl är på plats kommer dom aldrig att flyttas eftersm det inte finns några direkt möbleringsalternativ. att montera ner allt igen för att åter olja rummet med jämna mellanrum finns inte, har även katter som