Kram: Håller helt med. Det är snyggt med såpat golv men sedan när köttbullen från köttbullsmackan rullat ett par meter på golvet och du kan räkna fetfläckarna 3 veckor senare känns det inte lika kul. Mitt golv i lgh jag hyr ser helt förkastligt ut runt sängen där jag går mycket samt att det är en gångstig in i vardagsrummet.

I min nya lgh som jag just köpt är det slipat + båtlackat i hela lgh. Känns helt rätt. Inte lika "mys" men klart tåligare och lättare att hålla rent.

/Rickard

Där ser man vad olika man tycker! Efter drygt 3 mån i huset, med såpade trägolv överallt utom i hall och badrum, tycker vi fortfarande att vi gjort ett bra val.

Visst blir det fettfläckar i köket, men med skurning går de bort. Vi har nog skurat det golvet tre gånger hittills, men man måste ha riktig linsåpa, något annat duger inte.
De övriga golven har vi bara dammsugit (och skurat fläckar lokalt, t ex efter kattmåltider) och de är så fina och sköna att gå på.

/EB

Jag funderar också på att slipa ner mina furugolv nu och göra dom vita. Vad tror ni om lösningen att vitolja dom tills det slutar suga och sedan underhållsskura dom med vit såpa? Kan det fungera? Är det något jag bör tänka på? Golvet är i dag klarlackat men ganska slitet och säkerligen ganska gamalt.

Hej!

Balsamterpentin är helt onödigt och har inget med inträngningsförmågan. Värm i stället upp linoljan till runt 60 grader och stryk ut. Då fårni en underbar inträngningsförmåga.

magnus

Gammal tråd men..
vi kommer att lägga furugolv i nya huset.. Har drabbats av lite beslutsångest om ytbehandlingen. Det handlar om vardagsrum och sovrum.

Vad är skillnaden på dessa behandlingar:
-Vitluta, vitolja och vitpigmentarad såpa
eller
-Vitluta och vitpigmentarad såpa
-Vitolja och vitpigmentarad såpa

Vad händer om man INTE lutar innan utan bara oljar eller såpar?
/U

Det gulnar något. Om du oljar så kommer det fortsätta att vara gult, om du såpskurar blir det ljust i sinom tid.

Problemet med pigment är att det är svårt att fylla på olja/såpa. Det blir flammigt eftersom alla golv slits ojämt. Under en säng/soffa/soffbord tex kommer det på sikt att se ut som om det är målat, medans resten av golvet är "lagom".

Värt att tänka på i sammanhanget är att även om ett golv gulnar utan lut/pigment så ser det inte ut som ett gulnat lackat furugolv. Ett grangolv gulnar inte som ett furugolv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.