Golv
gadu^: Jo, det jag menar att det är skillnad på Ikeas foam och hornbach foam. Betydligt bättre dämpning och mindre svikt i hornbach foamet. Men hornbach foamet ligger under en parkett, så man kanske inte skall jämnföra laminat med parkett. Ikea laminatet fungerar ok... enkelt o lägga och ser helt ok ut. Lite kallt golv kanske. Har dock bara haft det 6mån. Kolla länken i signaturen, har lite
silfwerpihl: Finns det en helvit plastmatta att köpa någonstans? Alltså inga mönster eller färgskiftningar alls. Gärna högblank. Helst skulle man ju vilja ha ett epoxigolv men det kostar ju en hel del o det känns som en högblank plastmatta skulle kunna funka nästan lika bra för en 100-del av priset. Har kollat lite hos de "kända" plastmattemärkena utan resultat. Skrämmande o se vilka fula
silfwerpihl: Jag lade in en heltäckningsmatta i datarummet i våras... behövde varken tejp eller lim.. Beror väl säkert lite på vad det är för hmatta o hur stort rummet är.
Jens_H: Ja, det är tur att det här forumet finns så man kan få snabba svar på sina funderingar. :)
tank77: OK, nu tar vi det för sista gången. Reperationsgips (6mm) använder man bara på väggar. Till golv använder man endast golvgips (12-13mm).
gluecifer: Hur skulle ni fästa trägolv (furu 25x160mm) på golvspånskivor, där det ligger vattenburen golvvärme direkt under spånet? Känns riskabelt att skruva, men då kan man ju pressa ihop brädorna bra om det spänner?
Bror: Spackelmassan skall ju fästa i underlaget så så jag tror att det är bättre utan.
Jens_H: För att vara på den säkra sidan så tejpa gärna hela skarvarna. Och då använder du en åldersbeständig tejp som finns att köpa i byggaffären.
fsn: Den är 4,20x1,85 ungefär. Kan inte bygga mer på höjden för att jag vill att det skall vara samma höjd som det anslutande parkettgolvet som skall läggas på 50mm cellplastskivor (50mm + 14mm + kanske nån mm foam/lump). Klinkern som skall läggas i entrén är 9mm. Hur mycket bygger fixet?
heALer: Gått ett år nu :) Vad valde ni för golv i tvättstugan resp gillestugan?
Scorpion.SE: Se till att höjdskillnaden inte blir så stor. Har precis lagt trägolv och klinkers mot varandra. Papp under ekparketten, sedan tog jag bort plastmattan där klinkret skulle vara, och la dit golvgips. Då vart klinkret ca 2mm högre än parketten. Men eftersom det ska dit en trälist så märks inte det.
puu: Det kan man tycka, men huvudfunktion för handukstorken är att ge värme till rummet. Jag har en till lika dan fast längre på en annan vägg som man kan hänga handukar på om man vill men de får inte hänga där hela tiden för de isolerar för bra. Vanliga element är för fula och passar inte in.
Jens_H: Teoretiskt så skulle det fungera, men frågan är om allt runtikring fungerar smärtfritt... Du vet, trösklar, dörrfoder och allt det där. Personligen hade jag tagit bort det gamla och in med det nya.
kimpo: Misstänker att du redan har läst den här tråden? http://www.byggahus.se/forum/golv/105793-parkettgolvet-lagt-i-fel-riktning-eller.html Annars kan du prova lägga ut några parkettbrädor åt olika riktningar och känna av "känslan"
gbak: Jo jag har också tänkt i samma banor, men eftersom vardagsrummet har fönster både mot norr och öster ,så anser jag att ljuset kommer från öster och inte från norr. Dettutom så är det en smal korridor utanför vardagsrummet som bara måste läggas parallellt med vardagsrummet och då blir det olika riktning mellan de två rummen om golvet får ligga som det är nu. Edit: Har pratat med
fremar: Golvet ser nog säkert jättemysigt ut under. Rev direkt ut hela gillestugan i huset vi köpte i april. Där var det golvspånskiva på träreglar och isolering rätt mot den grovgjutna betongen som var lagomt blöt. Väggarna var däremot torra men även där var det träreglar och isolering rakt mot de murade lecaväggarna. Dränering ska göras nästa år är det planerat. Största anledningen
wintermania: Jag skulle vilja komma i kontakt med en firma i Västerås som är duktiga på att flytspackla, finns det några erfarenheter här på forumet?
kimpo: [citat] Det är skillnad på en nygjuten platta och en gammal platta med tillsatt fukt (vattenskada). Den nygjutna kommer att "torka" ur genom härdningsprocessen. Men det dröjer upp till 2 år innan den är "färdigtorkad". Sen kommer det alltid att komma in markfukt i plattan, därför ska man alltid ha plast underst på platta på mark.
lobbin: Vi körde också Selit till vårt golv, en stuv rulle med 15m2. Jag tycker det funkar utmärkt, även om lilltjejen står och gör vacuumhopp så blir det inte mycket ljud som fortplantar sig.
lobbin: Jag trodde bara det var grönsåpa man skulle undvika, dvs att gulsåpa skulle funka? Men det kanske är lika bra att strunta i såpan helt? :) Följfråga till Carolin, är ni nöjda med golvet? Vi är på gång med Marmoleum själv och ska lägga in det i början på nästa år.
Skanefredde: Jag har ganska nyligen gjort samma jobb. Jag provade allt men kom fram till att en elskrapa för 349 spänn på Clas Ohlson var den bästa investeringen . Väldigt effektiv till att ta bort lim- och mattrester. Därefter körde jag med en roterande slipmaskin. Ett jäkla jobb och det dammar ner hela huset, men det gick riktigt bra. Jag lackade min trappa, 6 lager vattenbaserad, pigmenterad
Havsutsikt: Kollade hemma och vi har en trälist, välvd från kährs som täcklist vid skarvar. denna list blir inte med än ca 4 mm i ytterkant, kan vara enklare och snyggare att bygga en tröskel med som du tar upp nivåskillnaden med. Kolla på en golvfirma om de har denna list eller liknande.
pwrdesign: Gjorde ett test... eftersom måtten inte stämmer så kommer ju inte resultatet bli såhär, men tänker jag rätt vid skarvar, hörn, dörrposter osv? Ska mäta upp området och göra en ordentlig ritning sen tror jag, så jag kan göra en prov-plattsättning innan jag lägger för att hitta eventuella problemställen.. [bild]
MathiasS: Jag har gjort så, renoverat etapper. Kan inte se någon som helst ökad fukt i de delar som inte renoverats ännu.
error_elle: skruva och limma ordentligt så du inte får knarr. det är en smidig lösning att göra så här istället för salningar
error_elle: det där tror jag inte alls på jag skulle lagt en 22mm spånskiva. annars kommmer du få ett sviktande och knarrande golv
Anders_S: Vi köpte en lös rya 3x2 meter i svart och lite vitt och silver för 4250:- Den är så go att gå på. Visst inte helt gratis men man ska trivas okså!! ANders
johan_ben: Eller lut+såpa! Kul att läsa en tråd där jag resonerar med mig själv.