Hej!

Jag lägger in vattenburen golvvärme hemma och har kommit till hallen ( 3 x 2 m ). Jag har använt mig av thermotechs cellplastskivor men i hallen sitter en golvvärmefördelare så det är ett ormbo av golvvärmeslangar över hela golvet vilket gör att bärigheten i cellplasten skulle elimineras efter att jag fräst alla extra spår som krävs. Så jag tänkte gjuta in slangarna istället.

Det är träbjälklag med cc60, spont + masonite.

Hur går man tillväga?

Mvh
Linus

K
Ta bort masoniten, rugga sponten med grovt papper, prima, klamra slangen och flyt med lämpligt spackel.

Tack för svaren!

Jag har pratat med Thermotec och de tyckte jag skulle lägga ut en geotextilmatta på masoniten sen armera och najja fast slangarna i armeringen sedan gjuta in i betong.

Vad tror ni om det?

Var kan man köpa Ardex produkter, finns det på internet så man kan kolla priser?

Mvh
Linus

Om du går in på Ardex hemsida så kan du där söka efter återförsäljare, tror inte att du på internet kan hitta priser, Ardex är väl inte den billigaste produkten.

Jag förstår inte vad geotextilmattan har för uppgift, är masoniten helspikad så prima den och armera direkt på den, eller ta bort den.

Geotextilmattans uppgift skulle vara att förhindra att underlaget skulle suga upp vatten från gjutningen, men detta kanske löses med primern?

Vad tror du annars om att göra som thermotec säger? Vanlig betong plus armering blir ju säkert billigare än ardex grejer?

Hur tjokt lager kan du lägga på, med betong måste det nog vara minst 5 cm. Ardex och även spackelmassor av andra fabrikat för detta ändamål är fiberarmerade så det är ingen risk för sprickbildning, det är det med betong. En spackelmassa lägger du i tjocklek så att den täcker slangarna. Spackelmassan är dessutom självutjämnande så det är lättare att få ett bra resultat och du kan lägga på klinker efter ett dygn.

Var noga med att täta alla springor och ev. hål. En självutjämnande spackelmassa kryper genom minsta hål eller springa.

Ok, det låter ju onekeligen smidigare!

Det får bli så. Vad tror du om att använda min inköpta geotextilmatta (fiberduk) som grund innan jag lägger på spackelmassan?

Spackelmassan skall ju fästa i underlaget så så jag tror att det är bättre utan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.