HEJ
Har ett golv av (fula) träplankor med masonit ovanpå. Golvet är väldigt ojämt, så innan jag lägger på ett 13mm click golv så villjag jämna ut det så bra som möjligt. Kan man använda vanligt grovspackel för väggar eller fins det nått annat.
Max tjocklek 7mm
Mvh

Blir det inte bättre om du tar bort masoniten? Jag hade samma problem, och i mitt fall funkade det att ta bort masoniten helt.

Nej tror inte det , eftersom det är brädor o underliggande bjälkar som är ojämna. Vill helst inte bryta upp det. Däremot går det ju att lägga remsor av masonit på dom värsta ställena. Men det hade varit gott o kunna spackla så att det blir hyfsat jämt. Så att inte det nya golvet sviktar. Frågan är om vägg-grovspackel går sönder sen när man går på golvet. Vill helst inte använda cement.
Mvh

6mm undergolv av masonite borde fungera

Hej! eller ta bort masoniten o slipa upp trägolvet,fint med ett massivt plankgolv:)

Jo slipat det hade jag nog gjort om det inte vore 6 olika sorters brädor o 6-8 mm springor, så att man ser den gamla sågspånen. Jag prövar nog med o bygga upp svackorna med masonit bitar o casco husfix. Golvet är 3x8 m
Tack för tipsen

Det finns faktiskt flytspackel för ändamålet. PCI har ett stegljudsdämpande spackel vilket du kan hälla det direkt på plankgolvet. Svindyrt dock, säkert en tusing säcken.

Jag tror inte att grovspacklet håller dessvärre. Det är inte gjort för att tåla den sortens belastningar.

K
Ta bort masoniten och flytspackla golvet plant, men du behöver ju inte köpa spacklet för tusingen säcken. Finns billigare för ändamålet.

Re. Ktm 250 ( är en MC va ) Har du nått bra tipps ??
Vanligt flytspackel finns ju , men det blir för tungt. Har tittat på en typ med frigolit i , men den var dyr o krånglig.
Undrar hur en golvläggare hade gjort
Mvh

Om det är som jag tror att plankorna blivit konvexa och masoniten ligger ovanpå och någorlunda följer berg och dalar så ligger ju inte masoniten an mot plankorna överallt utan kommer att svikta i svackorna när man kliver där. Det lär inte bli bra hur flexibelt spacklet än är. Du får antingen leva med ett ojämnt golv och då är det nog bara matta som funkar eller göra jobbet ordentligt och då ska masoniten bort och plankorna slipas jämna. Sen ligger parketten stadigt.

K
husolle skrev:
Re. Ktm 250 ( är en MC va ) Har du nått bra tipps ??
Vanligt flytspackel finns ju , men det blir för tungt. Har tittat på en typ med frigolit i , men den var dyr o krånglig.
Undrar hur en golvläggare hade gjort
Mvh
Stämmer bra det... med MCn alltså.

Titta på handspackel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.