Jag håller på att riva ut ett klinkergolv som ligger på en plastmatta. Verkade inte vara några problem i början, dvs i kanterna, men mitt på golvet så sitter fixen stenhårt. Inget problem att få upp klinkern, det löser Hilti åt mig :) det är värre med fixen.

Finns det något smidigt sätt att få upp fixen, eller det är bara att bita i det sura äpplet och riva upp plastmattan också?

Tilläggsnotering är att plastmattan är limmad direkt på betongplattan.
 
Redigerat:
Varför vill du spara mattan?
 
kimpo skrev:
Varför vill du spara mattan?
Det kändes smidigare från en början eftersom klinker och fix släppte rätt av. Jag slipper skrapa limrester osv, men nu verkar ju saker inte så smidigt som det såg ut från början.
 
Vad ska du lägga in för nytt golv?
 
kimpo skrev:
Vad ska du lägga in för nytt golv?
Marmoleum Klick från Forbo
 
Aha!! Ja då spelar det ingen större roll. Har du känt om mattan sitter ordenligt fast? Annars är det bara att riva bort den, glöm då ej att lägga åldersbeständig plast under Marmoleum Klick golvet. Du behöver inte skrapa ihjäl dig med limresterna, bara golvet är hyffsat plant.
Lycka till!!
 
Frågan är om man kan lägga något ytterligare dämpande, helst gärna isolerande då golvet är relativt kallt.

Finns det inte "foam" med "inbyggd" åldersbeständig plast, så man slipper lägga dubbla lager, så att säga?
 
Du ska inte ha mer under dina clickrutor än åldersbeständig plast. Ett tips om du inte har lagt marmoleum click innan: Be säljaren om ett läggningskitt. Det nya clicksystemet går inte att slå ihop utan måste vikas ihop. Det blir jättekul om man har en lång sträcka!!!????
Anders
 
Var har du hittat att man bara ska ha plast? Hittade följande i deras läggningspdf.

"""
För extra stegljudsdämpning kan du komplettera med folie av skummad PE.
"""

Vad gäller läggningskitt, vad skiljer detta klickgolvet mot laminattklick? Förutom att klickskarvarna verkar vara mer rejäla?
 
Man behöver inte ha extra stegljudsdämpning på marmoleum... Det sitter under plattorna. Men eftersom du ska lägga rätt på betongplatta måste du ha åldersbeständig plast för att inte fukt ska tränga upp under golvet och förstöra det. Lägger du en extra foam under är risken att det blir väldig studsigt att gå på och det vill man inte. Sen är ju linoleum ett levande material som också sviktar lite när man går på det. Tror helt klart att det räcker med plast och möjligtvis en grålumpapp för att minska klicket av fogarna mot plasten.
Det räcker med ett läggningskitt för laminatgolv, men du bör såga till en kil som du kan lägga under golvet när du ska vika in kortändarna.
 
Ok, tack, kanon att vi redde ut det. :)
 
Ja, det är tur att det här forumet finns så man kan få snabba svar på sina funderingar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.