Hej!

Vi ska lägga klinkers i vår hall + klädkammare + kök som alla sitter "ihop" en stor golvyta utan trösklar alltså.

På golvet idag ligger en beige linoleum-matta.
Golvet verkar bestå av ca 22mm spånskiva, uppreglat med CC60.

Först tänkte jag lägga plattorna direkt på mattan, men fick rådet att flytspackla eller lägga golvgips först, pga sprickrisken om golvet sviktar (våra plattor är även stora, 60x30).

Har köpt golvgips, 13mm som jag ska lägga i helgen, men tänkte dubbelkolla några saker innan jag sätter igång.

1. Är det bara att lägga gipset direkt på mattan eller ska man använda något dämpande material för att utjämna eventuella ojämnheter?

2. Antar att det bara är att skruva gipsskivorna direkt i trägolvet sedan?

3. Något annat jag ska tänka på?

Mvh Patrik

1 Lägg gipset direkt på.
2 Japp skruva på bara.
3 Se till att du inte blandar för mycket fix i början, det tar lite tid innan man är igång. Men du är kanske mer van än jag:-)

Har lagt klinkers 2 andra ggr så helt ovan är jag inte.. men jag ska blanda lite åt gången...

Varför jag ställer frågan är pga att en snickare jag pratade sade "du lägger väl två lager gips?" Tycker det verkar overkill... det nya golcvet kommer ju bygga typ 36-38mm då... blir en jäkla tröskel ner till vardagsrummet :)

Jag tror att han är rätt ute om det ska vara superbra, det är ju vanligt att man lägger så tvärs första lagret så är det helt stabilt åt alla håll. Men det är ju mer vanligt att lägga så när man bygger nytt för då har man ju planerat för höjden det bygger. Jag hade inte lagt två lager i ditt fall.

För att undvika svikt och därigenpm spruckna fogar mellan plattorna skulle jag rekommendera att ta bort mattan innan du skruvar på ytterligare gips

OK, lägga gips direkt på spånskivan?
Hur kan en linoleum-matta öka risken för svikt?
Pga att den kan vara lagt ojämt?

Om jag tar bort mattan, är det då inte risk att jag får massa limrester och sådant som påverkar på samma sätt då?

Mattan verkar vara bra satt som den ligger nu, relativt jämn och så utan skavankar eller "bucklor"

Inte för att mattan skulle vara ojämn eller så. Det är snarare som så att den kan ge efter litegranna, detta kan vara tillräckligt för att fogen skall spricka trots extra lager med golvgips.

Jag hade nog också tagit bort mattan. Istället för att lägga två lager gips kan du limma och skruva dit golvgipsen.

Golvgipset ska skruvas dit ja.
Vår hall är ca 1.5x1.5 meter, klädkammaren är 2x1.5 och köket 1.5x3 ungefär.
Reglarna ligger med CC600 om jag gissat rätt.

Inga stora ytor...känns som att skruvat golvgips räcker för mig?
Får se om jag drar bort mattan eller ej. Den verkar sitta väldigt bra osv...

En annan fråga ang. själva plattsättningen?
Jag har fått lite olika input där.

En del säger:

Börja med att lägga ut en helt rak linje i mitten av ytan och lägg sedan åt kanterna.

Jag ifrågasätter denna terori på följande sätt:

1. För att få en rak linje så kan man göra på olika sätt, antingen med laserpass lägga en rät linje från kortväggarna 2. eller så kan man mäta sig ut från en av långväggen och på det sättet få en linje som är parallell med den väggen.

Med sätt nummer ett kan det ju bli så att man får en slut-rad längs båda lång- sidorna som måste skäras rätt, om nu lång-väggarna i sig inte är helt paralella.

Sätt nummer två tycker jag faller bort då man lika gärna kan börja lägga från långväggen då, eftersom att det ändå är den man mäter från?

Jag har funderat på detta och kliat mig i huvudet, och min tanke är att jag börjar från ytterväggen där man kommer in, då denna linje kommer vara synligast.

Skulle det bli lite snett på slutet så är det längst in i klädkammaren samt väggen mot toaletten, tror det är acceptabelt om det blir lite snett där.

Har provmätt och testat lite med några plattor och det verkar inte röra sig om några större felmarginaler, max 5mm.

Så, min tanke är helt enkelt att jag börjar fixa längs ytterväggen, troligen halva vägen (ca 1.5 meter), lägger plattor dit, fixar vidare till köks-väggen, lägger de sista plattorna, skär till sista plattan (om jag inte har grym tur och det passar perfekt), lägger den och börjar om med rad nummer två.

När jag kommer ut i rummet så att plattorna kan fortsätta in i köket så låter jag dem helt enkelt göra det.
Här kan det vara så att den första plattraden (som kan fortsätta in i köket från hallen) jag lägger i köket kommer hamna mitt i rummet, i detta fall så lägger jag ut laser-passet, för att hålla en rak linje. Troligen så kommer det sedan att bli ca 1½ plattrad ut till långväggen i köket.

Är jag på rätt spår?

Här är några 5 minuters-skisser på ytorna.
Inte skalenliga eller propotionella, men visar iaf hur jag tänkt lägga gipset samt plattorna.

klinkerssy1.th.jpg gipsko2.th.jpg

Gjorde ett test... eftersom måtten inte stämmer så kommer ju inte resultatet bli såhär, men tänker jag rätt vid skarvar, hörn, dörrposter osv?

Ska mäta upp området och göra en ordentlig ritning sen tror jag, så jag kan göra en prov-plattsättning innan jag lägger för att hitta eventuella problemställen..

klinkers2gu2.th.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.