4 132 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Limma golvgips?
Skall lägga klinker i entrén och skall ha flytande golv. 30mm spårfräst frigolit med aluminium värmefördelningsplåtar. För att komma upp i rätt nivå så skall det på ca 20mm till. Några förslag på lämpliga skivor? Tror att två 13mm golvgips blir för tjockt. Skulle det funka med en 9mm ute gips och en golvgips på det eller en tunn spånskiva och en golvgips eller kan det tom funka med två 9mm utegips? Tänkte limma ihop skivorna och eventuellt även limma fast dom i värmefördelningsplåtarna men vilket lim skall skall jag använda?
Jag utgår från att underlaget är helt plant och utan håligheter, isåfall ska det inte vara några problem att använda en 9mm utegips... förutsatt att den ligger underst. Limma kan du göra med ett monteringslim typ ; PL400. sen finns det ju fibercementskivor också.
Jag skulle ha lagt 12 mm Golvspånskiva och därefter 13 mm golvgips, om du får plats? Annars i värsta fall en 6 mm gips istället, men det är inte att rekomendera...
Bygg inte in en utegipsskiva då den är behandlad för utomhusbruk med impregnering!
Bygg inte in en utegipsskiva då den är behandlad för utomhusbruk med impregnering!
Bra.... ingen utegips inne alltså, tackar för det. Är det nåt som skiljer en golvspån från vanlig spån förutom noten? Finns det 12mm golvspån, trodde att den var 22mm? 12 mm spån + 13 golvgips blir för mycket men kanske kan funka med vanlig 10mm spån och 13mm golvgips (30mm EPS + 10mm spån + 13mm gips = 53mm).kimpo skrev:
Men jag börjar bli tveksam till om det behövs två lager. Jag stampade på en skiva idag och den var rikigt stadig (S200), kan det vara så att det räcker med en 22mm golvspån på cellplasten eller kommer det att bli strul med sprickor i klinkergolvet?
Det finns både 12 mm och 22 mm golvspån. Du bör inte sätta klinkret direkt på spånskivan oavsett tjocklek...
Jag tycker nog att du måste upp på minst 12 mm spån under gipsen. Om du får i en hel skiva 1200*2400 mm 10 mm spånskiva kan du ev köra med den under golvgipsen, men då är du ute på väldigt hal is... Det kommer "förmodligen" att spricka i fogarna på klinkret. Hur stor är entrén och varför kan du inte bygga mer på höjden?
Jag tycker nog att du måste upp på minst 12 mm spån under gipsen. Om du får i en hel skiva 1200*2400 mm 10 mm spånskiva kan du ev köra med den under golvgipsen, men då är du ute på väldigt hal is... Det kommer "förmodligen" att spricka i fogarna på klinkret. Hur stor är entrén och varför kan du inte bygga mer på höjden?
Den är 4,20x1,85 ungefär. Kan inte bygga mer på höjden för att jag vill att det skall vara samma höjd som det anslutande parkettgolvet som skall läggas på 50mm cellplastskivor (50mm + 14mm + kanske nån mm foam/lump). Klinkern som skall läggas i entrén är 9mm. Hur mycket bygger fixet?
Klicka här för att svara