14 776 läst ·
9 svar
15k läst
9 svar
Behandla skiffergolv?
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Ja, med vad? Lade in skiffer i badrummet och är inte alls nöjd, smutsigt och dammigt blir det. Det är liksom knäckta plattor så dom är inte helt släta. Nu spolar jag av golvet och kletar in med grönsåpa ibland vilket funkar ett kort tag.
Har också lagt in skiffer golv i bad/relax/tvättstugan jag håller på med. Har läst om olika stensåpor men har inte köpt någon ännu då de lokala butikerna jag varit inne i inte haft något.
Vissa vill sälja olika oljor till mig men jag är inne på någon såpa.
Lånar tråden och frågar om någon har testat någon stensåga på skiffer.
Vissa vill sälja olika oljor till mig men jag är inne på någon såpa.
Lånar tråden och frågar om någon har testat någon stensåga på skiffer.
Svart ojämnt golv är ju som den är - allt syns och man får städa ofta. Varken "stenolja" eller "stensåpa" håller ytan rent per automatik.
Har gammal skiffergolv i hallen och våtmoppar den med litet fet brunsåpa från Danmark i vatten. Lätt att städa men städa måste jag ofta när hunden kommer in med leriga tassar
. Skulle inte vilja ha det i ett våtrum då varje vattendroppe syns som mörkare fläck på den mörka ytan.
Grönsåpa är nog inte riktigt fett så jag skulle prova att mätta ytan med en såpa som rekommenderas för trägolv ( utan tillsats av kalk!!!). Slabba på rikligt ( lösning som för trä), vänta 30min och spola rent och sen ha lite av såpan i hinken vid varje städdning. Smuts och damm kommer att synas som förr på den svarta ytan men det blir kanske lättare att städa?
gaia
Har gammal skiffergolv i hallen och våtmoppar den med litet fet brunsåpa från Danmark i vatten. Lätt att städa men städa måste jag ofta när hunden kommer in med leriga tassar
Grönsåpa är nog inte riktigt fett så jag skulle prova att mätta ytan med en såpa som rekommenderas för trägolv ( utan tillsats av kalk!!!). Slabba på rikligt ( lösning som för trä), vänta 30min och spola rent och sen ha lite av såpan i hinken vid varje städdning. Smuts och damm kommer att synas som förr på den svarta ytan men det blir kanske lättare att städa?
gaia
Köpte en naturstens impregnering från Hornbach nu. (Hornbach egna märke)
Inte så naturligt som jag hade tänkt, funderade ju på såpa men det verkar impregnera riktigt bra.
Har bara testat på ett par lösa plattor men det får en helt annan mörkare lyster och när man spolar vatten på dem är de som att spola vatten på en nyvaxad bil, vattnet bara pärlar sig.
Inte så naturligt som jag hade tänkt, funderade ju på såpa men det verkar impregnera riktigt bra.
Har bara testat på ett par lösa plattor men det får en helt annan mörkare lyster och när man spolar vatten på dem är de som att spola vatten på en nyvaxad bil, vattnet bara pärlar sig.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Hej.
Har skiffer framför braskaminen som jag "oljat in" med fet såpa från danmark, blev mörkare och mer lättstädat. Funkar bra men jag tror mig se att det krävs underhållande behandlingar för att det ska hålla sig snyggt. Vet inte om jag vill ha det som en nyvaxad bil med vatten som pärlar sig, ser inte skiffrret blankt ut?
Har skiffer framför braskaminen som jag "oljat in" med fet såpa från danmark, blev mörkare och mer lättstädat. Funkar bra men jag tror mig se att det krävs underhållande behandlingar för att det ska hålla sig snyggt. Vet inte om jag vill ha det som en nyvaxad bil med vatten som pärlar sig, ser inte skiffrret blankt ut?
Medlem
· Västra götaland
· 180 inlägg
Skiffret är väldigt matt i nuläget, blir väl något blankare och mörkare när jag såpat det med vanlig grönsåpa, men eftersom det är i ett våtutrymme där det kommer vatten på golvet dagligen så håller det inte så länge innan jag måste såpa in det igen. Får nog helt enkelt fråga efter i affären om dom har nåt bra.
Havsutsikt skrev:
Nej det ser inte blankt ut, bara mörkare/svartare. Har bara testat lite än så länge, är inte färdig för att behandla hela golvet ännu. Först måste det skuras och massa fix och fog fläckar måste avlägnas.
Det kan man tycka, men huvudfunktion för handukstorken är att ge värme till rummet. Jag har en till lika dan fast längre på en annan vägg som man kan hänga handukar på om man vill men de får inte hänga där hela tiden för de isolerar för bra.
Vanliga element är för fula och passar inte in.
Vanliga element är för fula och passar inte in.
Klicka här för att svara