8 002 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Betong på träbjälklag
Efter att ha läst denna tråd http://www.byggahus.se/forum/golv/105621-gjuta-golvvaerme-pa-traebjaelklag.html slog det mig att det borde vara möjligt att gjuta in golvvärme i betong även på övervåning genom att helt enkelt lägga golvspån och gjuta fem centimeter betong med golvvärme i. Rimligtvis borde det bli både billigt (frästa golvspånskivor är ju inte direkt billigt) och bra (betong har god värmeledningsförmåga) och dessutom ha vissa andra positiva bieffekter (t ex god ljuddämpning mellan våningsplanen).
Men eftersom jag aldrig hört talas om någon som gjort detta antar jag att det finns hakar. Det jag kan komma på är att det är tungt. 5 centimeter betong blir drygt 100 kilo per kvadratmeter. Nu vet jag inte exakt vilka laster man dimensionerar ett träbjälklag men jag kan tänka mig att det kan krävas förstärkningar. Men hur mycket? Och vad finns det för andra nackdelar? Och finns det någon som har gjort så här?
Men eftersom jag aldrig hört talas om någon som gjort detta antar jag att det finns hakar. Det jag kan komma på är att det är tungt. 5 centimeter betong blir drygt 100 kilo per kvadratmeter. Nu vet jag inte exakt vilka laster man dimensionerar ett träbjälklag men jag kan tänka mig att det kan krävas förstärkningar. Men hur mycket? Och vad finns det för andra nackdelar? Och finns det någon som har gjort så här?
Det finns ett alternativ med en tunnare slang, som man bara skär gipsremsor och lägger emellan, golvärmen bygger alltså endast 13 mm,
Kommer inte ihåg vem som tillverkade eller säljer, kom i kontakt med det för ett par år sedan,
Skåne eller Småland tror jag det var sprunget ur...
Kommer inte ihåg vem som tillverkade eller säljer, kom i kontakt med det för ett par år sedan,
Skåne eller Småland tror jag det var sprunget ur...
Men om höjden inte är en begränsning så borde väl betong vara ett ganska bra alternativ, eller?
Tja, men vikten verkar avskräckande, ett sovrum på 12 m2 blir då 1200 kg,
Badrummen får ju ibland förstärkas för att ta en bubbelpool,
Sen kostar det väl en del, med 9 ton betong, om du har en övervåning på 90 m2
Säger inte att det är en dålig ide, men en del frågetecken uppstår.
Badrummen får ju ibland förstärkas för att ta en bubbelpool,
Sen kostar det väl en del, med 9 ton betong, om du har en övervåning på 90 m2
Säger inte att det är en dålig ide, men en del frågetecken uppstår.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
En del har redan gjort det. Med framgång. 
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/45986-flytspackla-golvvaerme.html
Jag skulle dock kolla med en byggnadsingenjör att konstruktionen av mellanbjälklaget håller för pågjutning.
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/45986-flytspackla-golvvaerme.html
Jag skulle dock kolla med en byggnadsingenjör att konstruktionen av mellanbjälklaget håller för pågjutning.
Redigerat:
5 cm betong plus armering borde utan problem gå under 200 kr/kvm. Och det är väl inte särskilt dyrt i sammanhanget? Nästan i samma klass som glespanel med värmeplåtar. Detta förutsatt att man inte behöver göra några dyra förstärkningar av bjälklaget. Då blir det inte lika attraktivt längre.Mäster skrev:
Mycket intressant läsning.Johan Gunverth skrev:
Det vore intressant att vet om den utlovade slutrapporten finns att läsa någonstans, Vad sa t ex IR-bilderna?
Sedan vore det förstås också av intresse att veta om du behövde göra några förstärkningar i bjälklaget för detta? Eller åtminstone vad du hade för bjälklag från början? Just den tyngden tycker jag känns som den svaga punkten i sådana här lösningar.
Klicka här för att svara