Jag har länge velat få bort den fula plastmattan i hallen och haft på känn att det ligger ett trägolv under. Nu har jag äntlligen kommit till skott och när jag har slitit lite i båda ändar av mattan visar sig olika saker.

I ena änden får jag fram ett lackat brädgolv, har använts som det ser ut innan man lade dit plastmattan. Inga problem där.

I andra änden hittar jag ett enkelt brädgolv, helt obehandlat med både springor och spik synligt. Detta har man förmodligen lagt dit vid ombyggnaden av övervåningen då man utökade hallen och lade dit plastmattan direkt.

Jag hade tänkt hyra en maskin och slipa golvet för att sedan olja eller lacka det. Det som bekymrar mig är springorna mellan brädorna. På ett par ställen är det nästan en cm breda springor. Kan man lägga igen dessa med något och ändå få ett snyggt golv att ha som det är?

beroende på smak så kan det vara snyggt att slipa golvet och behålla springorna som det är, man får vara flitigare med dammsugaren bara :)

om du vill få bort springorna kan du använda Casco´s S40 - golvfog/nåtmassa
Den är gummibaserad och håller sig mjuk.
Den bör appliceras på höst/vinter när det är kallt och lägst luftfuktighet = störst springor. Gör du det på sommaren är springorna minst och de krymper isär till vintern och då släpper fogen i sidorna i springorna, det blir inte snyggt.

Se till att försänka spikarna innan du slipar golvet ;)

Lycka till

Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.