Ska bygga nytt hus och har fått en offert på klinkerläggning i entréhall, ca 6.5kvm.
De ville ha 4300kr inklusive moms, då ingår "allt" utom klinker.

Värt att nämna är att det kommer vara golvvärme under.

Låter 4300kr vettigt? Är det merjobb när det är värmelingor under?

Vi valde klinker istället för parkett i vårt kök när vi byggde nytt (16 kvm) och skillnaden var inte särskilt stor. Avdraget för parkettgolvet var ungefär detsamma som materialkostnaden för den standardnivå på klinker som ingick. Sedan är det egentligen bara tidsskillnaden mellan snickarnas arbete att lägga vanligt golv jämfört med plattsättarens arbete och material för att lägga klinkers. Jag kommer inte ihåg exakt vad vi betalade men det var aldrig mer än 5000:- i alla fall så det lät lite dyrt. När det gäller golvvärmen så är det vattenburen i plattan så spelar väl inte det någon roll alls. Är det elslingor så var det i vårt fall när vi valde till det i badrummet på övervåningen att det lades till på elentreprenaden och kostade inget extra för plattsättaren.

Låter dyrt för 6.5kvm.
Men det beror på, måste kaklarn gjuta ett golv ovanpå golvvärmen? Då har du fått ett rimligt pris, men köp gärna klinkers själv.

Helt okey pris, rälna bort fix och fog så hamnar du på en 350 kr/h.
Läggs det på snabbfix så att de har det klart på en dag så kostar fixet mer.
Körning och materialhämning ligger ju i det priset.

Med andra ord prisvärt.

Hur länge tar det för klinkerkillen/tjejen att kakla 6.5kvm? Det kan väl inte ta så många timmar va? Eller?

T
Det var verkligen inte dyrt, kör på det eller gör det själv!

Om det är en rektangel yta, inga vrår och så, klarar kaklaren det på 2-3 timmar.
Men du hade golv under, bara för dom att kakla eller?

Standard är parkettgolv men vi valde bort det för klinker istället.

Ytan är rektangulär, inga konstigheter alltså.

Offertkillen jag pratade med nämnde något om "lite nivåskillnad mellan klinker och parkett mellan 5 - 8 mm".

Golvvärmen är vattenburen i plattan så jag tror att det är bara att kakla och inte behöva gjuta golv under?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.