Golv
tralopp: Varför inte ;) Det är trägolvet under jag täckt, plastmattan är utriven. Lutar åt klickgolv som sagt. Har beställt några provbitar från något som heter "bjorn" på nätet. Vitbetsad furu och skeppsgolv i ek.. Hittade inga klinkerplattor där. Tillägger att rummet är så pass stort att man får plats med en säng i det, alltså skulle det kunna tjänstgöra som extra rum om man inte
RedTop: Hej allihop! Vi har tagit över ett halvfärdigt tillbyggnadsprojekt där man byggt ut och på en sommarstuga från -48. I en utbyggnadsdel har vi nu förstärkt golvreglarna som var lite klent tilltagna och lagt en ny blindbotten av råspont eftersom vi hade gott om den varan liggande. Vi spikade brädor längs med undersidan på golvreglarna och la råsponten löst i facken (not och spont
Dzollero: kommer inte ge spec mycket. 2mm kanske
Fotografen: Är det en tunn oarmerad platta är det bara en skorpa ovanpå jorden så gör likadant, lägg i nåt grusaktigt, betong ovanpå och jämna till, klart. Golvet i min källare är en likadan "platta" märkte jag när jag borrade i den, jord på borren när jag borrat en decimeter.
tvåfamilj: Mycket av det som man köper till hemmet tycker jag det är lätt att jämföra priserna på, men just bygg/målargrejer/tapet/golv osv är ta mig tusan svårt! Var hittar jag bästa pris på exempelvis Linoleum, gärna svarta o vita plattor? jag bor i GBG-området. tacksam för svar Martin
Wugeman: På Åland har vi iaf lister som är 2700 mm. Tillverkaren är Duuri, Tror det är samma som Duri svenska. Säljs på XL-bygg Simons här.
vildalva: Jag är också på g att lägga in trägolv på platta med värme och lutar åt Siljans furulamell. Någon som har erfarenhet av detta eller andra golv?
Yrrol: pillade upp mattan i ena hörnet och såg direkt, mattans undersida som är som slags gummimatta, den var helt torr och spruckit och blev som stora smulor. säkert det som spökar, sen att det lyckat samla sig i högar sådär är väl iofs ett frågetecken, kanske när man dammsugit? Eller är det långsökt att det är stora matt-smulor...
Johan Gunverth: Kalksten får en oerhört vacker patina, men är känsligt för syror. Använd fog i samma färg som plattorna. Jag har sett kalkstensgolv fogat med ljus fog och det ser riktigt billigt ut. Köp svensk kalksten. :)
h-man: Vilken matta? Du missförstod nog. Det är (nog) en laminerad spånskiva
embeoo: Hej, ska välja tillval för en blivande lägenhet, tänker mig vitlaserade ekgolv, och stockholmsvita väggar. Funderar på om det inte blir snyggare att bryta av med lister o dyl i 'vanlig' ek istället för att följa golvvalet. Någon med erfarenheter? Bilder? tack /m
Algen: Håller på med ett källarprojekt på under 10 m2 där vi ska ha bubbelbad. Bilar ur, lägger pordrän, armering och golvvärme. Tanken var att gjuta golvet flytande genom att lägga tunn cellplast längs väggen i enlighet med andra källartrådar. Det jag inte har tänkt på dock är att vi har en liten klack på väggen. Klacken kommer ligga ungefär mitt i den gjutna plattan och det betyder
MStrom: Hej, någon som har erfarenhet att förlänga gammalt (hus fr 1929) fiskbensparkett (7.5cm bredd) i ek och hur man skall gå tillväga för att få tag på golvet? Mvh Mattias
tank77: Masonitskivan var till för att få ett jämnt och slätt underlag för plastmattan. Så väck med plastmattan och masoniten och limma dit golvgipsen med kakelfix som är ämnat för detta ändamål, brukar heta Multifix. Alla fabrikörer har sin variant. Använd en tandkam på 8 mm för att dra ut fixet, lägg sedan dit gipsen. Glöm skruvarna, blir inte tillräckligt stumt!
evhl956: Tja! Tänkte bygga om hallen hemma och har hittat riktigt snygga trappor på www.atab-trappan.se. Är det någon som har erfarenhet av deras trappor så som kvalitet och pris, i första hand trätrappor. Sedan tänkte jag lägga klinker i hallen och har hittat en vattenskärare som kan skära ut olika symboler i plattorna, så jag kan få ett unikt hallgolv. Företagets som utför
Vandrak: Har ett litet klädrum som ska fixas. Ungefär 6cm ska gjutas. Planen är att jag ska grunda lite innan flytgubbarna kommer och kör sitt. Det är några gropningar här och där. Tänkte grunda med Leca, är det bra alternativ eller finns det något annat?
general82: blev vinyl till slut. Lätt att jobba med och osynliga skarvar och inga problem med trappnos. Rekomenderas!
andersw: Hej, Jag skall lägga massivt ekgolv på en mindre yta. Just nu ligger där ett gammalt slitet spontat plankgolv. Jag vill undvika att ta bort det gamla golvet. Hur gör jag enklast? Plankgolvet är inte helt stumt. Jag funderar på att limma en masonitskiva på plankgolvet och sen lägga papp på det och däremter skruva ekgolvet. Mvh /Anders
Johan Gunverth: Vänta ett par månader så har solen blekt det. Ingen idé att paniklösa det så att det drar åt det andra hållet.
Peter_K: Ringde till Casco och det var inget krav på armering enligt killen på teknisk support. Kanske inte är så mycket mera jobb att lägga dit armering nu när jag ändå har köpt den, rör sig om knappa 2 kvm.
1337: Att döma av det lilla jag sett av den kombinationen så tycker jag det går fint ihop. Tills jag såg det irl så trodde jag att det skulle "skära" sig, men icke.
maabse: Tänk bara på hur mycket foam + parkett bygger på höjden så du inte få obehagliga överraskningar och inte kan öppna dörrar sen. De flesta dörrar går ju att kapa, men är de ihåliga kan det vara lite knepigt om det handlar om många millimeter. Av denna anledning tar vi nu bort vår gamla plastmatta och lägger parkett på foam direkt på betongen.
akhagen: Och jag säger chansa! Jag har klickgolv i niometerslängder yttervägg till yttervägg. Det känns OTROLIGT lyxigt. Jag kastade ut alla trösklar och låter golvet flyta i alla rum. Helt fantastisk känsla. Jag har små rum, och det öppna golvet motverkar verkligen den känslan. Men jag tog hjälp att lägga golvet. Att ha en niometers hopklickat bräda att trixa med är lite knivigt. Men min
Farzan: Det beror ju helt på hur plastmattan är lagd. Är den limmad direkt på gammalt golv är det väl ett elände. Hos oss hade de däremot limmat plastmattan på golvspånskiva (undervåningen) resp golvmasonite (övervåningen) som låg flytande ovanpå trägolven - bara att såga resp skära upp i bitar och lyfta bort. Mycket praktiskt.
fidde&tilda: Vi har lagt ut Forbo linolium click på en yta av ca 40 kvm, nu har vi inte flyttat in ännu och golvet skyddas nu av mjölkpapper. Vi har inte upplevt några problem ännu. Något som lät bra när vi köpte det var att det är självläkande och repor kan försvinna av sig själv. Bilder finns på www.hantverksgatan.blogg.se så jag kan än sålänge bara säga att jag är helnöjd med golvet.
1337: Minimum förskjutning brukar vara 30-50cm. Se till att inte få "trappmönster" bara, det ser ut som skit.
jjvbg: Är det ingen som kan förbarma sig över en nybörjare och ge lite råd?
A-Man_08: Nej förstör inte den fina gamla fiskbensparketten, kan du inte bara ta ut spiken ur golvet?