J
jenclem: vi ska lägga klinkers i köket och nu är det cc 60 reglar och vi behöver stärka upp och sätta reglar cc 30. Hur går man tillväga för att lägga dit dessa extra reglar, var fäster man dem? ska sedan lägga 18mm spånskiva, samt flytspackla innan (eftersom golvet är ojämt, samt har nivåskillnader; utrymmet som ska läggas har varit tre olika rum innan. .. är det så man bör göra?
0 svar · 1,8k läst
J
jenclem: hade själv ett grangolv som var gult o lackat.. inte snyggt. slipade (med maskin) lutade och oljade (natur ej vit olja) och det blev en dämpad, matt nyans på golvet som känns mer modern än det gula. men som sagt, måste slipas innan, sen blir det väldigt känsligt, men det åldras snyggt! snyggare än lackat tycker jag,.
6 svar · 3,7k läst
·
E
Epoxigubben: Prova med eu-plast Göteborg tel 031-47 42 00
3 svar · 14,6k läst
Bezt
Bezt: Jag tog det säkra före det osäkra och använde vanlig planslip runtom kanterna i rummet, jag var orolig att det skulle bli märken som du beskriver. Nu blev resultatet bra iaf.
1 svar · 9,1k läst
Peter2400
Peter2400: Fråga någon i butiken, det viktigaste är nog att den är oorganisk och är genomsläpplig för fukt, det finns mattor som klarar att ligga utomhus.
1 svar · 1,9k läst
U
Ubajirr: Vill så gärna ha trägolv/tiljor men det är på högtrafikerade ytor, dvs vardagsrum, kök och matrum så att köpa ett så gott som obehandlat trägolv känns dumt. DalaFloda har ett HirdPinegolv, för dyrt egentligen... men min fråga kommer då här: HirdPine är ju inte lika mjukt, utan rätt hårt och dessutom "räfflat", försvinner då känslan av "riktigt trägolv" när man går på
0 svar · 1,4k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Ett lackat golv är svårare att laga och återställa på ett snyggt sätt. Ett lackat golv är tåligare mot slitage men ett oljat golv kan du relativt lätt slipa. Ett oljat golv är väldigt mycket skönare känsla i men det är min egen smak. Andra tycker kanske annorlunda.
14 svar · 7,4k läst
E
e_johan_k: Hjälp! Vi har gjort en vinkelutbyggnad av vårt hus och fått ett nytt rum som sitterihop med kök och vardagsrum. När snickarna började med träbjälklaget mätte vi tillsammans ut vart golvnivå skulle vara. Detta baserades på en masonitskiva som låg som undergolv i köket. Masoniten låg på ett råspontgolv. Vi skulle då hamna lite över råsponten under gamla parkettgolvet (som ska
0 svar · 1,8k läst
P
pjop: Hej, never ending story... Vi håller för fullt på med vårt projekt och tar ett steg framåt och två bakåt. Vi ska gjuta in golvvärme på 65-70 kvm för att sedan limma in stavparkett. - Vilken betong/spackel ska vi välja? - Kan man göra det själv eller är det ett för stort jobb? - Hur länge måste vi vänta innan vi kan lägga in parketten? Tack Petter
0 svar · 1,1k läst
M
Micke_81: Bor i ett hus som är byggt på början av 1900 talet och jag tänkte byta korkmatta/plastmatta i köket . Mest troligt är de omgjort någon gång för de är spånskiva halva golvet, och andra halvan är ett ojämt plankgolv. Ovanpå de så är de laggt en tunn board som mattan är limmad på. Hur ska man gå tillväga för att byta matta? Måste man flytspackla upp golvet?
0 svar · 1,3k läst
Sophie
Sophie: Jag har svårt att svara exakt för jag blandade på måfå tills jag var nöjd. Men det är nog ungefär 15-20% grön umbra . Alltså så mycket färdig grön umbra blandad i vit linoljefärg. Det är samma färg på både trappan, golvet där uppe och det där nere. Hoppas det kan hjälpa lite.
7 svar · 16,7k läst
·
F
Forward: Hej! Jag undrar om någon här har ett bra tips på vart man kan få tag på obehandlat furugolv som klickgolv. Ska lägga det ovanpå inoleummattan. Eller måste man alltid regla trägolv, dvs att man aldrig kan lägga det direkt på mattan?
0 svar · 3,2k läst
K
KungAnka: Vad ska jag ha för lim när jag limmar fast en filtmatta på betong i källaren? Limmet ska inte vara alltför starkt och det ska släppa igenom viss mängd fukt.
0 svar · 2,2k läst
K
KungAnka: Isolerat eller ej, en amatör lägger ut orden: Om golvet ligger direkt på en grusbädd (gammalt hus) så är det oisolerat. Golvet är då inte särskilt känsligt mot fukt som kommer uppifrån, däremot kan man inte lägga täta eller fuktkänsliga material ovanpå hur som helst, ett klickgolv t.ex måste läggas med ventilerandelager mot betongen Nya isolerade kontruktioner har isolering
13 svar · 37,7k läst
imported_Benno
imported_Benno: Ekesiöö i Bromma har såg jag. Inte så vackert i badrum kanske med durkplåtsmönster. Annars är det en smal sak för en svetsfirma att fixa en vinkeljärnsram att gjuta fast och ett passande plåtlock och fyra skruvar. Om det bara skall höjas med klinkertjockleken behöver du väl bara längre skruvar och något lämpligt att lägga mellan?
3 svar · 5,9k läst
J
JanneSjo: jag håller på att lägga mitt första parkett golv - sådan click variant som man ska hamra ihop ( det finns ju även sådan man viker ned) den typen jag har verkar sitta ihop bra - men det tar en väldig tid att lägga. Hade jag köpt golvet nu skulle jag nog valt sådan click som man viker ned - gissar att det skulle gå mycket snabbare .
3 svar · 10,1k läst
L
leson76: Hej, vi ska lägga parkettgolv i 3 rum och är på jakt efter ett bra erbjudande på parkettgolv, 2 eller 3 stav. Gärna mattlackat. Gillar inte när det är för mycket färgskiftningar. Någon som sett något bra erbjudande? Skulle jubla om vi kommer ett golv för ~240 kr/kvm. Tack på förhand! Linda
0 svar · 856 läst
V
verktygsgurun: K-Rauta hade Cascos parkettlim på dunk häromdagen när jag kollade efter annat.
3 svar · 2,7k läst
Lundgrens
Lundgrens: Vi funderar på betonggolv istället för klinker i vard,rum, kök och hall. Någon som har låtit slipa betonggolv och kan berätta lite om vad som är bra att tänka på? Skiljer sig priserna mycket från företag till företag? Garanti på golvet? Praktiskt? blir det verkligen fläckar av juice, rödbetor....
0 svar · 2,5k läst
Q
quilding: [citat] Med 7 mm golv skall man använda Platon Komfortskiva som finns i 20 och 40 mm. Antar att det fungerar som isolering också. Själv använde jag Platon Blå till 15 mm parkett. Men eftersom jag inte tror på "självdrag" i en platonmatta så byggde jag varianten med mekanisk ventilation. Står med om det på Isolas hemsida.
4 svar · 10,1k läst
L
Lill Sniff: Ok, tack. Det är två rum varav ett större - där finns det även en öppen spis och trapp så det är ju en hel del vinklar.
2 svar · 2,0k läst
S
Skanstull: Om man vill ha ett klinkergolv och prioriterar bra fuktgenomsläpp, vad bör man tänka på då? Jag tycker mig ha snappat upp att mindre klinkers/mer fog släpper genom mer fukt, samt att även själva klinkern kan släppa genom fukt om den är icke-glaserad. Stämmer det?
2 svar · 1,5k läst
J
johan77: Det går utmärkt. Det finns ett gäng färdigpigmenterade oljor du kan köpa (vit, grå, brun är nog de vanligaste). Jag själv har använt vitpigmenterad olja på min ekparkett och är nöjd med det.
3 svar · 2,2k läst
M
meckis: för o förklara vidare, min bekant hade också knarr i golvet. orsaken var att reglarna som det bärande parkettgolvet var förankart i hade rört sig. bjälkarna var bara uppallade i våg med "diverse junk" så dom kom i våg. sedan har väl uppallningsmaterialet flyttat sig med svikt o knarr som följd. lösningen var att riva bort parketten, fixa golvreglarna. sedan för enkelhetens skulle
11 svar · 2,2k läst
M
meckis: du har inte en bild? så man kan se ?
3 svar · 1,0k läst
B
buzzador: Hej. Vi har slipat ner våran furutrapp så att den är trären. Tanken är att vi ska vitmåla vangstyckerna och framsidan på varje steg men själva stegen ska vi olja. Vi vill behålla träkänslan så mycket det går och inte få den och se lackad ut som den var tidigare. Är det någon som kan rekommendera vilken olja vi kan använda som behåller träutseendet och samtidigt ger en skyddande
0 svar · 844 läst
M
Molon: INGEN som tycker något om den annorlunda varianten ??
1 svar · 1,8k läst
T
Tussilago: Tack snälla Thomas! //Tussen
3 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.