Jag hade nålfilt i trappan till källaren, kändes ju sådär när man bor i radonkåk.
Så jag sågade upp det som vi hade över från en golvläggning av ekparkett och lade pussel. Vips hade jag en snygg ektrappa.
Kanske du kan få till en liknande sneaklösning ?

Är det ett problem med nålfilt i radonhus?

Har också funderat på att pussla med överblivna golvbitar men måste isf kompletteringsköpa ett par kvm av nåt märke som jag inte vilket det är... Verkar dessutom rätt krångligt så hoppas att åtminstone nån ska tycka det är ok att måla (men jag verkar sitta och hoppas förgäves...).

Det finns färg till det, ser ju ut som en vanlig plastmatta.
Kolla med din färghandlare vad du skall måla med, och framför allt vad du skall rengöra med innan du målar. Halksand hade jag skippat.

Skulle färgen lossna så har du ju det ändå rätt enkla alternativet att sätta laminat i trappen som backup.

Jag håller med om att det ser ut som plastmatta men den är väldigt "välintegrerad" med trappsteget. Känns som om hela steget är tillverkat av nån slags syntetmaterial.

På bilderna tycker jag att det ser ut som om plansteget består av något slags färdig laminerad skiva, som en bänkskiva nästan?!
Jag har svårt att se hur man ska få till det snyggt med laminat med tanke på rundningen framtill. Måla verkar vara enklaste alternativet bara du kan få råd om rätt färg, som sagt.

Farzan skrev:
Jag har svårt att se hur man ska få till det snyggt med laminat med tanke på rundningen framtill. Måla verkar vara enklaste alternativet bara du kan få råd om rätt färg, som sagt.
Det finns ju trappnosar till många laminatfabrikat! ;) Och till Parkett.

Immobil skrev:
Köp eller hyr en lackfräs: [länk]
Jättebra verktyg, men föga kvalitet på själva tipset då trådskaparen skrev att det är ont om cash... ;) Om man inte hyr billigt såklart - som du sa!

Farzan skrev:
På bilderna tycker jag att det ser ut som om plansteget består av något slags färdig laminerad skiva, som en bänkskiva nästan?!
Ja, lite som Perstorps bänkskiva.
Det blir inte lätt eller billigt att skaffa en färg som fäster på detta och står emot vilda hundar och barn, misstänker jag. Beläggningen har också litet struktur ( om jag ser rätt på bild) och den blir ej så lätt att bli av med - synlig även efter målning?
Själv skulle jag behålla dom gråa plastbelagda stegen trots kräksjuka . Tycker inte att det gråmellerade kulören är så hemskt. Verkar vara lätt att städa och tålig mot det mesta och inte slitet heller.
gaia

Det ser på pricken ut som den bänkskiva vi hade i vårt gamla numera utrivna kök. I så fall är det ju spånskiva inne i trappstegen...

Ja det är precis som en laminerad bänkskiva. Strukturen kan jag leva med men färgen måste förbättras (värre i verkligheten än på bild). Om jag hittar nån färg som verkar vettig så testar jag med den.

Tror ni det kan hjälpa att lacka (ur hållbarhetssynvinkel alltså) eller kommer det bara innebära att det blir snorhalt?

Mattan tar du lätt bort genom att värma upp den med en varmluftspistol, sedan är det bara att dra bort mattan.
Varför inte lägga in en lite grövre textilmatta, eftersom de är väldigt slitstarka och även snygga.

Vilken matta? Du missförstod nog. Det är (nog) en laminerad spånskiva

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.