Golv
Andreas12345: Jag tog bort en vägg och då blev det ju ett hål i golvet. Jag köpte tre nya golvplankor som jag (med visst strul) lyckades få ned bland de gamla som förmodligen är gran från 20-talet. Det stora problemet är att de nya golvplankorna är alldeles för ljusa och har för lite kvistar för att passa med de gamla. Jag slipade om hela golvet och försökte få till färgen på de nya plankorna
pernitta: Tvätta, låt torka, slipa med 120 och lacka om ett par gånger. Om golvet är oskadat och ett mindre lacklager återstår, som Du skriver, tycker jag att det borde räcka med ovanstående. En lämplig maskin skulle kunna vara Bosch PEX 150. per
yxet: kolla om du kanske har flera golvlager på varandra. om du inte har det så borde ju de enklaste vara att lägga en 15 mm skiva underst.
f91jsw: Jag har goda erfarenheter men ett gummigolv i hemmamiljö är främst coolt och inte överdrivet praktiskt. Ett plastgolv är mer praktiskt och mycket billigare, fast förstås tråkigt. Gummigolvet kräver en del underhåll och det blir lätt märken i det av tunga föremål. Det är inte heller att betrakta som fuktsäkert eftersom skarvarna inte är vattentäta. Poängen med gummigolv i
buffyboy: En aspekt att ta med i beräkningen är tillskjutande markfukt. Se till så att materialet du använder grejar det samt kanske tänka på torktid på betongen innan du sätter plattor.
cinema101: Jag la en spalt på 10-20mm från regel till vägg. Golvspånet kommer ju ganska nära väggen det med, endast 8-10mm till vägg så golvlisten täcker springan. Sen skall det ju vara ventilerade lister, alt höjda lister 2-3 mm från golvet.
Lmob: jag har spårade skivor på ca 50-60 cc, dom är 180*60 med spånt runt om så man kan skarva mellan reglarna, men jag skalvade över regeln ändå. har även ett alloc original som enligt beskrivningen skall ligga tvärs dom spårade skivorna. jag märker ingen mer svikt än det andra golvet utan spårade skivor. skivorna är wirsbos egna, fräste vändningarna själv med överhandsfräs och en
lugnt: Ska lägga ett massivt trägolv i furu. Under har jag glesat för vattenburen golvvärme på golvspån. (Ingen konventionell lösning jag vet men så fick det bli). Jag vill helst inte skruva det - är livrädd för att dra en skruv i golvvärmen. Har redan haft en slang som gick sönder och vill inte riskera att det händer igen. Om jag limmar mina golv (det rör sig om 6 rum i olika storlekar,
1337: Har du provat att slipa eller skrapa lite på fläcken? Är den på ett sånt ställe som inte syns så mycket? Isf kan du slipa eller skrapa lite mer och stryke på lite lack.
buffyboy: Det låter inte som ett godtagbart förslag. Det är mer eller mindre omöjligt att ta bort plattorna utan att skada tätskiktet. Det är också helt fel att riva upp bara golvet för du kan inte få "ihop" golvets fuktspärr med väggens på ett godkänt vis. Ett förslag är att lägga in ett nytt golv ovanpå det gamla och bygga upp där det är en svacka idag.
klaskarlsson: [citat] För att kovertera till platta så hade jag anv'nt dagens metod: - Gräv ur - Makadam (10 cm) - dränering - Cellplast (5 cm) - inkl "krage" så att betongen inte går emot jord ngnstans - isolering + fuktspärr - Betong - golv Sen på betongen kan du lägga det golv du vill ha - klinkers, matta, trä osv Om du bara gjuter cement på jorden så kommer fukten tränga upp och då kan du
samuelk: Hej Tack för era svar Valet föll på Kiilto golvlack tillslut. Vågade inte chansa. Slipade först bort all olja sedan grundlack, sedan topplack. Slipade och lackade 6 rum ca 130 m2 i helgen. Tur att man fick bra med hjälp av Far. Ont i ryggen ? - You bet ya! /Samuel
Lombiz: Hej, Jag har lagt en 10mm tjock flammad basalt på en betongplatta utomhus. Nu när jag ska foga är rädd att fogen ska fasta i den grova ytan och att det blir väldigt svårt att få bort rester. Finns det inte någon typ av fogspruta så man bara kan få ner fog i fogarna utan att kladda ut allt på hela ytan? Ytan är alltså grov och dessutom tål inte basalt syra så jag kan inte ta bort
bergstrollet: Ingen aning om det egentligen behövs. Kändes rätt eftersom resten av plattan är helt slät. På vissa ställen är det rejäla färgklickar.. vill inte att det ska ställa till problem när jag lägger parkettgolvet senare. Tänker försöka lösa det med hjälp av borrmaskin och någon form av roterande stålborste. Tar i första svängen enbart de ytor som är under innerväggarna. Tänkte
viktorj: Jag hade skurit bort gumittätningen där jag ser att golvsockelns ventilationshål är. alltså ca var 30 cm eller va de kan vara... När det gäller golvsvikten kan du prova att hoppa hårt där det gungar eller lägga en regel på golvet å klappa till med en slägga. Ibland kan clipsen hoppa ur.. lycka till
Thompa: Hej! Har kollat igenom forumet men hittar inte svaren, hoppas att någon kan detta eller kan visa mig en tråd med svar! Håller på med ett badrum och ska mecka in golvvärme. Jag har bilat bort den gamla betongkakan och under där finns ett betongbjälklag. (Se bifogad princip-skiss). Den gamla kakan var ca 5 cm. Nu vill jag in med golvvärme (vattenburen) och funderar på hur jag ska
fresve: Jag hade lätt lagt ett laminatgolv med någon cm att röra sig på alla sidor, det kommer lätt hålla några år, kostar lite, så du kan lägga nytt om det mot flera odds sakulle bli fuktskadat. Finns flera trådar om detta, där flertalet skriver att de inte har några bekymmer med sitt laminatgolv i oisolerade uterum.
krukan: Förra ägarna till vårt hus la in ask i hela bottenvåningen för ca 5 år sedan och det har nu gulnat rejält. Såg när vi tog bort trösklarna hur ljust det var från början, stor skillnad. Nu vet jag inte vad det var för märke på golvet eller kvaliten på behandling, men fråga efter behandling om du ska ta ask och vill undvika gulning. lycka till
Brännö1: Ska lägga in golv i stugan men behöver råd. Golvet är ca 25 kvadrat och lite lutande åt alla håll..... Blir det stora problem att skuva det massiva golvet om det in är helt jämt? Är det bättre/enklare med ett laminatgolv?
maja2: är det ngn som kan berätta hur man beräknar hur plankorna ska ligga då manlägger ett kilsågat golv? Rot o toppända har ju allesammans olika bredder, det är inte en planka som är lika! Hur ska jag göra i våtutrymmet? Ska det vara platta under den delen, hur får jag våtutrymmets golv lika tjock (ska lägga 2cm tjock sten i våtutrymmet hade jag tänkt) som golvet i övrigt? Furu
Jo_jojo: Jag har köpt Siljan furugolv som är 20 mm högt och 135 mm brett. Jag har nu en fråga hur jag ska lägga in det. Antingen funderar jag på att lägga det direkt på betongen och skruva i det eller lägga plywood flytande och skruva golvet i det? Någon som har erfarenhet och tips kring detta? Vad är enklast, vad ger bäst resultat och vad är mest priseffektivt?
Yrrol: Hej. Nyinflyttad in i ett modulhus från 80talets början, retar mig lite på att det hörs när man stegar runt på golven samt nu när jag bröjar städa med dammsugaren så märker jag vibrationerna från maskinen. Detta är ju säkert något jag kan vänja mig med, men är nyfiken på om det finns åtgärder man kan ta till sen när man börjar bygga om/renovera? Minns att mormor/-far hade
husägare: Tack för tipsen. Vi är inte riktigt förbi momentet slipa hela trappan. Bäst var faktiskt att använda en skrapa (för t.ex fasader). Nu är det flera småområden som måste fixas. Det är nerbuktningar i lacken... Enligt min man som besökt färgaffären kan man tydligen blanda in mikroskopiskt små "sandkorn" i oljan och därmed få det mindre halt. Vet dock inte om det funkar på osmooljan
gearbox: Hej, vi hade samma problem att det stod en braskamin på plats när vi ville byta golvet. Vi kom fram till att det blev för dyrt och omständigt att flytta kaminen. Enligt reglerna så ska kaminen dessutom provtryckas igen om monteras ner. Sågade gamla golvet jämt med golvplåten och har nu lagt nya golvet i samma höjd. Glipanmellan plåten och nya golvet ska täckas troligen med silicon..
FlitigaLisa: Näpp, ingen vaktmästare, tyvärr! Ni som gjort sådant här: är det svårt/krångligt?
sinoni: Tack för svaret! Vi köpte tiljor på woodia för 540 exl moms, 20mm X 200mm. Jag hoppas att det var ett bra pris för massiva tiljor.
Lucky: Hej! Vi ska försöka att bygga en oisolerad lekstuga. Sylramen och golvet på den ska vara av tryckt virke för att stå emot fukt. Inne i stugan vill vi lägga laminatgolv på den tryckta trallen så det ser lite finare ut. Nu kommer frågorna: 1. ska vi isolera med plast mellan trallen och laminatgolvet? 2. eller plast under trallen? 3. eller inget plast alls. Det jag är orolig för är att
Pyssla: Hej! Tack så mycket för svaret! Ok, det är nog den såpan vi har också, från Welin & co. Tycker du att färgen i träet har förändrats eller blivit ljusare ju mer du såpat golvet? För det är just den gulaktiga dassiga tonen som vi vill slippa och att golvet ska bli lite gråare o ljusare.