Är i tidigt stadie av en rätt omfattande lägenhetsrenovering. Ska byta golv i hela lägenheten ca 100kvm. Det låg gamla plastmattor. Började i vardagsrummet där det låg ett gammalt massivt furugolv under. Delvis i bra skick men runt den gamla murstocken har de fyllt igen med betong och flytspackel. Kanske 3kvm De har även lagt en gipsskiva på en liten yta ca 1kvm. Att försöka bevara det är inget alternativ pga en stor sträng flytspackel över golvet.
Vi vill lägga ett nytt trägolv och hade tänkt oss byggmax 14mm furugolv men är lite osäker på hur jag ska fästa det. Trägolvet är lite ojämnt men det stora problemet är betongen. Kommer ju bli väldigt svårt att skruva i 45 graders vinkel ner i betongen och flytspacklet.
Så här hade jag tänkt lösa problemet:
-Lämnar gamla golvet inklusive betong/flytspackel
-Lumpapp
-Tunna reglar ca 15mm med distanser där golvet är ojämnt. 300-400cc. Fäster reglarna med skruv rakt ner.
-Lumpapp
-14mm furugolv som jag skruvar i 45 graders vinkel (kanske fortfarande blir lite svårt vid betongen men då kanske man kan ta en kortare skruv.
Är det någon som har någon bättre lösning? Att bila upp betongen känns som rätt mkt jobb.
Tacksam för tips