Hej
Håller på med renovering av hallen och har nu börjat närma mig golvet.
har bestämt oss att vi vill ha klinkers med golvvärme vid entrén och laminat i resten av hallen.
Idag har vi en plastmatta som ligger på masonitskivor som i sin tur är fastspikade i ett trägolv. (med trägolv men jag furubrädor fastspikade på reglar). Vet ej cc mellan reglarna men vi kan utgå från cc 60.

Plastmattan och masonitskivorna ska bort. räcker det men en golvgipsskiva på 12,5 mm att lägga klinkers på? räcker det att skruva fast den skivan i trägolvet eller måste man limma. hade helst sluppit limma, vill göra så lite åverkan på trägolvet som möjligt.

Finns det någon anledning att lägga något annat skivmaterial mellan trägolvet och laminatet? Var masonitskivrna där bara för att kunna limma plastmattan på?

tacksam för hjälp

Jag är ingen expert, men mitt råd är att limma golvgipset direkt mot trägolvet. Det blir mycket stummare än att skruva. Kommer visserligen förstöra trägolvet, men jag misstänker att du inte har något val. Om du skruvar gipsen behöver de sitta så tätt att du i princip pajar golvet hur som helst.

/E

T
Masonitskivan var till för att få ett jämnt och slätt underlag för plastmattan.

Så väck med plastmattan och masoniten och limma dit golvgipsen med kakelfix som är ämnat för detta ändamål, brukar heta Multifix. Alla fabrikörer har sin variant. Använd en tandkam på 8 mm för att dra ut fixet, lägg sedan dit gipsen.

Glöm skruvarna, blir inte tillräckligt stumt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.