Hej allihop!

Vi har tagit över ett halvfärdigt tillbyggnadsprojekt där man byggt ut och på en sommarstuga från -48. I en utbyggnadsdel har vi nu förstärkt golvreglarna som var lite klent tilltagna och lagt en ny blindbotten av råspont eftersom vi hade gott om den varan liggande. Vi spikade brädor längs med undersidan på golvreglarna och la råsponten löst i facken (not och spont ihopskjutna). Vi har lagt vindpapp från kanterna på blindbotten och en bit upp på väggarna, men tvekar nu om vi ska lägga vindpapp även över hela blindbotten. Ju mer jag läser runt på internet ju mer förvirrad blir jag eftersom det råder olika idéer om hur det ska se ut.

Vi hade tänkt isolera med mineralullsmatta/platta, men det säger en del att man absolut inte ska göra eftersom det håller kvar fukt.
Jag har läst på flera ställen att man inte behöver vindpapp ovanpå blindbotten utan bara i kanterna (t ex hos isoleringstillverkarna). På andra ställen så verkar det självklart att man lägger vindpapp i botten.
Huset har torpargrund, men utbyggnaden som vi pratar om nu står på plintar så det är välventilerat. Jag tycker att råsponten borde bli tillräckligt dragtät men jag kanske har fel? Och en vindpapp kommer ju att hindra fuktvandringen även om den inte är helt ångtät.

Min slutsats är att antingen är det så att förvirringen är så total att ingen vet vad som är rätt, eller så är det helt enkelt inte så noga. Det funkar lite hur man än gör om man inte har otur och har extremt dåliga förhållanden.

Kan någon komma med lite välgrundade synpunkter på hur vi ska göra? Är det bannlyst med mineralullsisolering? Ska vi lägga papp över hela blindbotten eller inte?

/Redtop

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.