E
erila: Skrev tidigare om våran fula trapp. Det var ett tag sen den blev ommålad och vi har även tapetserat en fondvägg. Så här får ni se hur det såg ut tidigare, och hur det blev. (på bilden är det nästan klart)
0 svar · 899 läst
·
templar
templar: Har börjat att riva bort plastmattan i mitt hus från -36 ihopp om att hitta trägolv under. Under en hemsk -80 talsmatta låg masonit med beteckninger "royal board" Under den fanns en slags hård linoleumaktig matta. Sen låg skyddspapp och ,,,jippi, där fanns trägolvet. På baksidan "linoleummattan" stod det Götaleum Jag googlade lite och fann lite info.
0 svar · 1,7k läst
L
lövet77: Kärhrs Porto fino tycker jag är riktigt fint. Kärhrs är riktigt lätt att lägga dessutom. Kl bygg
6 svar · 1,9k läst
Staffans2000
Staffans2000: Tackar mannar för svaren! Det får bli med fog, bla. annat för att plattorna inte är exakt lika stora, som Tank77 skrev. Plattorn impulsköptes i stor mängd förra året så någon slipning blir det inte. Staffan
6 svar · 6,2k läst
1337
1337: För ne golvläggare ska det inte ta mer än 1,5 dagar. 40-50kvm om dagen knackar man lätt in utan att stressa ihjäl sig om det är hyffsat normala ytor.
5 svar · 31,4k läst
1337
1337: Jag har aldrig varit med om något trägolv som blivit fuktskadat av flytspackel. Och släpper flytspacklet från trägolvet hade det knappast hjälpt att prima det heller.
2 svar · 6,6k läst
smiler
smiler: Är de såpass plant så funkar de ju. Är de inte plant nog finns risken att de går isär me tiden.
1 svar · 2,8k läst
smiler
smiler: Ja varför skulle de inte funka? Se till att hålla ifrån väggarna bara.
1 svar · 2,7k läst
K
krukan: Det var kvisturslag, sprickor, missfärgningar. På en del, andra paket var jättefina, efter ett tag märkte vi att de längre paketen vara av bättre kvalitet, vet inte om det var en tillfärllighet. Golvet kom från Moelven. När vi köpte golv till övervåningen också byggmax var det på sin höjd ett par stycken bara som fick kasseras, så kvaliten växlar väldigt verkar det som. Vi fick
9 svar · 4,0k läst
·
E
EllaN75: Finns det alltså vita trösklar att köpa? Eller måste man måla själv? Bor INTE i Skåne och utbudet är inte alls lika stort här... : /
5 svar · 7,7k läst
C
carro121: Vi är på gång att bestämma vilket golv vi ska ha till köket. HAr hört att både pergo och alloc har bra golv som är anpassade för kök. Vi har sett ett Laminat ek rustik med natural touch, som beijer säljer för 229kr nu, annars 279kr. http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=6093 Eller har alloc något bättre för 250-300kr kvadraten? LÄmna gärna synpunkter också vilket
0 svar · 2,6k läst
E
Epoxigubben: Ja kvaliten på epoxin har blivet sämre, den som man använde på 70-80 talet var en starkt lösnings medel baserad epoxi och den var ganska slitstark, dagens epoxi är en snällare och inte lika tålig, skall inte gå in för djup med aminer och sånt
7 svar · 10,4k läst
E
Epoxigubben: Jag hade slipat och målat om det, tror det blir billigare i slut ändan. det finns polish att använda men peronligen tycker jag att den inte är så bra.
3 svar · 2,5k läst
R
Richie_Evd: Att man inte ska ha organiskt i källare är förstått. Ventilerade golv är det någon som vet nått??? Priser, tillverkare, bra, dåligt osv... :confused:
0 svar · 1,5k läst
B
bjpa08: Hallojs! Funderar på vattenburen golvvärme i entrèn under klinker.Då skulle det kunna ersätta elementet som ändå är i vägen för klädhängare & dylikt!Nu ligger det laminat på betong.Hur mycket bygger värmeslingorna och finns det i så fall möjlighet att fräsa ur betongen för att få samma nivå som resten av golvet(flytande trägolv) Mvh/Björn
0 svar · 917 läst
S
sofajan: Hej! Vi ska renovera en gammal verkstad till sällskapsutrymme (ca 25 kvm). Golvet är betonggolv och väldigt smutsigt samt håligheter på vissa ställen. Vad rekomenderas för enklast och billigaste renovering så vi kan använda golvet? Vi har funderat på 2 alternativ: 1) lägga ny cement ovanpå den smutsiga (verkar ganska dyrt och svårt att lägga hela ytan en och samma gång) 2) regla
0 svar · 1,6k läst
Rebeckaf
Rebeckaf: Om du inte har haft problem med det tidigare golvet så skulle jag inte oroa mig. Om du har haft ett fuktproblem så borde du ha sett det på laminatets undersida när du tog bort det.
4 svar · 1,1k läst
E
Epoxigubben: Giftigt är det inte men hälsofarligt och alergi framkalande, tänk på vilken färg du köper en vanlig epoxi så har den ett uv värde runt 3 och då kommer den att gulna av sol ljuset, dert finns färger som har 8 i uv men dom e lite dyrare.
2 svar · 1,3k läst
H
Hus_Tomten: Hej, Är det någon som har just gjort eller kollar på att lägga klinker golv + golvvärme? Jag skulle vilja få ett ungefärligt pris för detta... vill ha klinker i kök och hall. Totalt ca 20m2 (säkert mindre, köket är 15m2). Huset har inte platta, dvs ingen existerande golvvärme. Någon som har lite info?
0 svar · 1,4k läst
H_L
H_L: Så pass mycket? Då är jag nog redan där, även om jag nog får svårt att låta bli att pilla lite ytterligare med utjämningen. Då behöver jag nog inte ligga sömnlös för detta i alla fall. Och som sagt, det går ju att finlira efter första lagret. Tack för inputen!
2 svar · 2,5k läst
A
akhagen: Hmm, jag tror inte att det behöver vara fel på foamen. Jag har dubbelfolie med frigolit, och där underlaget är rätt, blir golvet rätt. Där underlaget är fel, skvallrar foamen om det.
14 svar · 20,5k läst
C
coss: Hej och tack för svar!!! Flytande ev bambu funderar vi på. Det är köket som blir tillbyggt/renoverat. Funkar det att lägga frigolit ovanpå plattan? stänger man inte in ev fukt då? Nu är det ju gjutet enligt konstens alla regler, Thermisol L element, 300mm cellplast å hej å hå så det borde ju hålla sig tort. Plattan gjöts för ett år sedan och har stått under väggar och tak sedan
3 svar · 2,8k läst
J
jonas_b: Har fått ett pris på 200 kr /kvm i stockholmstrakten. Gällande minst 60 kvm. Så det ser ut som om det kan vara stora skillnader i pris beroende på leverantör..
4 svar · 2,9k läst
R
roselldinho: Jag med!
4 svar · 1,8k läst
A
akhagen: Hmm, jag har svårt att se det framför mig. Går luckorna ända nere mot golvet? Min gissning är att det inte är parketten som sviktar utan underlaget, antagligen "foam" eller dubbel plastfolie med frigolitkulor i. /Dan
2 svar · 2,3k läst
T
TonyT: En får tacke så mycket. Lägger in en bild som visar kompassen..kaminen..elden..och utsikten...Fulländat. Bara ett golv nu runt det hela. Stenarna längst ner på kaminen är nu oxå på plats..inte på bilden dock... [bild] Hur hela projektet sett ut...syns här. http://www.dtx.se/solvik
39 svar · 21,2k läst
·
S
swejocke: Hej, Jag och min sambo är på jakt efter stuga och har idag hittat den vi vill ha; kalasläge vid vattnet och timmerhus. Bara en lite detalj: stugan saknar golv. Efter en rötskada har nuvarande ägaren tagit bort allt golv för att torka ur torpargrunden. Man har lagt "Ny duk och singel lagd för att förhindra kapilärfukt." Så till min fråga: Bygger man upp detta igen som om man skulle
0 svar · 775 läst
Y
Yrrol: Jo, jag har hållt rummet varmt nu för påskynda riktig torkning, ser dock fläckigt ut än så ska gåpå en gång till med removern. Sen vet jag inte, antingen låter det vara eller använder en av de två produkterna. Saken är den att jag kanske byter ut parketten längre fram så även om det inte egentligen är så saftigt att slipa och lacka så känns det ändå dumt innan jag vet att
3 svar · 2,5k läst
W
wacom: hej, Vill flytspackla hallen i min lgh och ha det som synligt golv, är dock lite orolig att man ev. måste dammbinda golvet. Funderar på att såpa eller olja eller lacka (mattlack) golvspacklet. Är det någon som har erfarenhet av detta, ...eller bistå med tips, ideér, bilder ....helt enkelt mer info. Tacksam för svar! //Wacom
0 svar · 4,0k läst
C
Camilla Lillan: Hej, Vi lade i vintras in Siljans Romancegolv i köket. Det är jättefint, men när vi lade in det upplevde vi problem med golvplankor där kortsidan inte hade räta vinklar, vilket är väldigt viktigt om man inte vill få springor. Så vi tyckte det var en hyfsat stor andel plankor vi fick kassera.En del små springor uppstod efter ett tag men det är väl normalt antar jag. Ett annat problem
2 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.