Vangstyckena i furu är redan vitmålade. Nu är det dags att ta tag i själva trappstegen. I dagsläget ligger nån slags småknottrig halvsyntetbehandlad matta som definitivt inte går att riva upp. Jag står och väljer mellan att

a)helt enkelt måla skräpet och blanda i lite halksand och
b)lägga på nån slags snygg linoleum-matta

Nån som har erfarenhet av b) som kan komma med lite tips? Tanken är att den ska täcka nuvarande trappnos (som är samma mtrl som resten av steget).

Pengarna och orken är slut så det måste vara en billig och gärna hyfsat enkel lösning.

Edit. Trappan måste tåla slitage från barn och tillfälliga besök av vilda hundar

Har nog precis samma som du tror jag, har inte gjort något åt de ännu..men jag tänkte kanske lägga en svart nålfiltsmatta i svart på stegen och resten vitt, de går ju också att lägga ett klickgolv som man sågar ut och limmar dit, fast då behöver man ju kanske en annan trappnos för att dölja kanten som blir..

Finns såna dära trappmattor på JULA som är nålfilstyp. Klister sitter på undersidan så det är bara att smäcka på.

Blir mysigt att gå i trappan iaf. Sen fick katterna en ny klösbräda :(

Tja...
Vill inte vara dum mot dig, men kommer du inte gräma dig över din trapp som du inte orkade ta tag i?
Oscillerande slipmaskin på Bauhaus kostar kanske 300 spänn, sen skickar du på en stark lack på det!?
Det blir sjukt billigt samt grymt självuppfyllande varje gång du går i trappan!

Hehe, glöm inte att berätta vad du gjorde i slutändan!

Jo det är klart jag vill att det ska bli ok...

Nålfiltsmatta såg inte sådär jätteroligt ut faktiskt. Tror mer på en snygg linoleummatta isf men är osäker på hur mkt jobb som krävs för att skära till, limma, förbereda osv

Såga till klickgolv går bort - verkar vara för mkt jobb om man ska få det att bli snyggt
Slipmaskin?

Jag fattar inte riktigt hur en slipmaskin hjälper mig men 300 spänn kan det vara värt för att få en ny leksak... Det är färgen på den nuvarande "beläggningen" som är problemet. Det är dock för tjockt för att slipa bort allt ihop så det är inte aktuellt att ta fram nåt "ursprungsmaterial" el likn". Jag funderar alltså på att helt enkelt måla över den. Hjälper lack till att göra färgen mer hållbar eller fyller den nån estetisk funktion?

mja, tanken var väl att plocka fram ursprungsmaterialet och lacka det för att det ska hålla bättre.

Men, Värmepistol och skrapa då? Som ett gammalt fönster.
Sen blir det någon / några timmar slipmaskin ändå, men det blir det ändå med linoleummatta. Sen lär det vara jä..igt svårt att skära till mattan om du inte e riktigt vass me kniven ;-)

Immobil...
Går den att hyra hos vanliga maskinuthyrare?
Aldrig hört talas om en sån, men finns den hos ex. Cramo eller Itex?

Jag tror inte det går att slipa ner. Hela trappsteget är i nåt slags konstigt småräfflat träliknande material. Om jag slipar ner det så skulle halva steget försvinna... Jag ska se om jag kan ta en bild och lägga upp i helgen för jag har svårt att beskriva det (uppenbarligen)

På tal om slipmaskin. Skulle man kunna köpa en sån där tillsats som man sätter längst fram på t.ex en borrskruvdragare? Jag behöver ändå slipa lite metallräcken o.likn så det skulle kunna vara värt att attackera trappan också om man nu ändå ska köpa mer prylar

h-man skrev:
På tal om slipmaskin. Skulle man kunna köpa en sån där tillsats som man sätter längst fram på t.ex en borrskruvdragare? Jag behöver ändå slipa lite metallräcken o.likn så det skulle kunna vara värt att attackera trappan också om man nu ändå ska köpa mer prylar
Varning...
Du tänker på en sådan som liknar en stålborste eller t.o.m. grövre antar jag!?
Den äter sig ner mellan årsringarna i träet och du får bara de hårda, mörka ringarna kvar. Funkar om du ska slipa bort gammal färg på ett gamalt plank där ytfinishen inte är så viktig, men din trappa kommer se förfärlig ut =(

Upp me bild bara!

Tottebygger skrev:
Varning...
Du tänker på en sådan som liknar en stålborste eller t.o.m. grövre antar jag!?
Den äter sig ner mellan årsringarna i träet och du får bara de hårda, mörka ringarna kvar. Funkar om du ska slipa bort gammal färg på ett gamalt plank där ytfinishen inte är så viktig, men din trappa kommer se förfärlig ut =(

Upp me bild bara!
Nej den jag tänker på ser ut som en rund disk med en pryl på baksidan som man sticker in i borrskruvdragaren och man typ klistrar (eller klämmer?) fast slippappret. Tror inte den är så våldsam som den du beskriver

Bild på trappuslingen kommer!

Jag köpte en sån där slipskiva till min borrmaskin en gång i urtiden...lyckades aldrig slipa annat än kanter med den, försökte man trycka hela skivan mot en flat yta blev det såna krafter att man helt enkelt inte kunde hålla maskinen. Förresten gör såna skivor sliprosor. Ingen ersättning för en riktig slipmaskin.

Men låt oss se en närbild så får vi se om någon kan identifiera vad det är för konstigt material du har!

Tack för ert tålamod...

Bifogar (förhoppningsvis) två bilder på trappan. Vad tror ni- är enda lösningen att slipa bort hela steget eller kan jag klara mig undan med att måla direkt på? Jag är som sagt ute efter en enkel lösning men tänker inte ödsla tid och pengar på nåt som ser för j-t ut efter nåt år.

Om jag målar så tänkte jag bara rugga lite med grovt sandpapper, sen gå över snabbt m finare papper, målartvätta och sen måla med nån vanlig färg (antar att den inte ska böra vattenlöslig...). Grundfärg och två lager färg borde väl räcka men visst kan jag tänka mig att lacka om det innebär att slitstyrkan förbättras

• IMG_2110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2111.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.