P
pop: Vi skall lägga om vårt parkettgolv i vårt vardagsrum som ligger i sutteräng våningen. Vardagsrummet ligger mot altanen och innanför finns toalett och förråd som har vägg under mark. Frågan är nu vad vi skall lägga under parketten Tarketts salsa 14mm. Colorama butiken som säljer golvet säger Tuplex men har läst här om Platon så nu är frågan vad gör vi! Parkett golvet som vi
0 svar · 2,3k läst
Immobil
Immobil: Det kan nog bli knepigt, beroende på vilken slags olja det är. Kolla med din färghanlare.
1 svar · 1,5k läst
B
bjpa08: Hejsan! Är det någon som vet om något bra furugolv typ plank som går att lägga flytande? Har betonggolv och får inte plats med reglar!
0 svar · 888 läst
S
silas: Har ett rum som är dragit med kallt golv. Har gjort en termofotning där man ser att kylan kryper fram mellan yttervägg och golv. Just nu ligger det en linoleummatta på reglat golv. Det jag funderar på att göra är: Spruta isoleringsskum mellan golv-vägg ytterväggarna (2 st). Lägga ett trägolv direkt på linoleumgolvet. Vad tror ni om detta? Kan jag lägga nya golvet utan att ta bort
0 svar · 1,3k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Var och kollade på ett Golvabia valnöt, mkt snyggt men 7mm kändes lite vekt. Så helst skulle jag vilja ha ett 9-10 mm trägolv. Vill lägga mig runt 250-350 MAX /m2.
3 svar · 2,2k läst
·
J
Jo_jojo: Okej, nu har jag fått klart att laminatet ska bort:) Då återstår tre alternativ, lägga direkt på betong, lägga på plywood eller regla och lägga på det. För att få den rätta känslan vill jag skruva golvet, detta oavsett vilket av de tre alternativen jag väljer. Någon som har några förslag, vad ger bäst resultat och vad är mest tids- och priseffektivt?
7 svar · 1,4k läst
M
morty81: organiskt/ icke organiskt. usch va golv man har lagt när man tänker efter... det jag tycker mig ha märkt är att foamen är mer mjuk och "fjädrande" vilket kan vara bra om det är ett väldigt hårt underlag tex betong, lägger man det nya golvet på mjukt underlag, gammal matta trägolv och dylikt så funkar lumpen bättre. Men detta är säkert egna inbillningar som ingen annan funderat
4 svar · 1,5k läst
Bödde
Bödde: Eller kan du lägga lösull. Jag tror det finns på säck om du vill göra det själv, eller kan du be någon spruta in det. Fast magentis skumisolering kanske är ett bättre alternativ, tänkte mest om det hade gått ur tiden...
26 svar · 3,4k läst
heALer
heALer: Vad menar du att de bygger rätt mycket? har du tagit bort golvet som var innan?
1 svar · 1,3k läst
heALer
heALer: borde väl gå o flytspackla golvet eller fylla på med betong i dem stora hålen.. antar att inte plattan är isolerad undertill? bör ju vara någon form av isolering om ni ska ha golvvärme
1 svar · 1,9k läst
O
oceanis: blek blånaden med oxalsyra !
2 svar · 2,1k läst
U
Ullis-husägaren: Asbra för såna har jag skräpandes hemma..... tack för hjälpen, nu ska det bli fint...
8 svar · 1,5k läst
S
stugfixaren: Någon som antingen är duktig på furugolv eller ännu hellre har erfarenhet från liknande problem och fått till en bra lösning hoppas jag kan hjälpa mig. Golvet har inte bara reellt värde det har också affektionsvärde, då det är min pappa som gjort det från träd till färdigt golv.... men såhär går det inte ha så något radikalt måste göras. Fakta: Golvet är ett massivt
0 svar · 2,2k läst
M
magentis: Bauhaus t.ex.. Konstigt nog å förbannat irriterande, så är priserna hos Bauhaus alltid lägre i Tyskland än i Sverige.., för att inte tala om deras priser i Polen.. magentis
2 svar · 1,4k läst
L
Lmob: kolla på vilken modell av skivor, finns en som är 1200 och den måste skarvas över en regel. så finns det 1800 *600 den är spåntad på alla sidor och kann skarvar mellan reglarna. och det är inte så svårt att montera. kör man som jag med 1800 skivorna så fräser man vänddelarna i skivorna själv, en överhandsfräs och ett stål+ en mall eller ett radie anhåll.
5 svar · 4,8k läst
M
magentis: Dämpa stegljud bör du göra..., skulle själv välja nån form syllisolering under reglarna, å kanske sandfylla mellan reglarna.. Regla extra där trappan ska stå, sen är det inga problem med att ställa trappa mot trägolvet... Har svårt att se att det skulle bli problem med fukt, om det är sandfyllt.. Finns säkert andra å kanske bättre förslag, då det här är mina högst personliga
1 svar · 2,5k läst
J
JanneSjo: någon som vet vilket avstånd man kan ha mellan glespanel under 14 mm lamellparkett utan att det sviktar?
1 svar · 2,1k läst
D
Donwoody: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=27183
1 svar · 7,1k läst
·
6
62_an: På höjden har jag tyvärr inget mer att gå på. Naturligtvis skulle jag kunna använda vanliga 70mm reglar utan hål, men enklast är att använda Nivellreglarna. Hallen är ca 1,25m bred. Jag tänkte mig ett cc-avstånd mellan de två yttre reglarna på 1,10m. Diket är mer i detalj ca 50cm brett i halva hallens bredd. Sedan ökar bredden på diket linjärt till 90cm. Jag tänkte sätta
3 svar · 3,3k läst
v-g
v-g: Skulle nog säga att det är ok efter en vecka, som du säger så kan ju fukten hitta ut sålänge det bara är klinker rätt ovanpå. Har man däremot nåt tätskikt så äre ju en annan visa. Trodde mer att du skulle på efter en dag ;) Men för att vara på det säkra så finns ju ringa och fråga finja knepet också :D
3 svar · 18,7k läst
1337
1337: Har du inga problem med höjden så tycker jag du kan lägga ett 10mm rotgolv över. Blir perfekt underlag.
1 svar · 3,5k läst
1337
1337: Naturligtvis skiljer det sig från golv till golv hur nyansen blir efter slipning. Men det är nog inte omöjligt att den hamnar i närheten av det du vill ha. Bifogar en bild på ett parkettgolv av ek i fiskbensmönster. Du ser nog vart det är slipat.
1 svar · 4,5k läst
·
A
angelikaj: Skall lägga nytt furugolv i stugan och väljer mellan Siljan eller Dala Floda Skall lägga 14mm golv på det befinliga undergolv. Vilken leverantör är att föredra? Både Siljas och Dala Flodas massiva golv skall skruvas. På Dala Flodas web står det att man aldrig skall lägga det flytande, dvs limma. Men Silja har även ett 14 mm golv som heter LamellParkett furu som skall läggas flytande,
0 svar · 1,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: [citat] Gör du så med ett stavparkettgolv som limmas mot betongen? Hur får du då limmet att bli jämnt fördelat under alla stavar när du flyttar golvet till rätt plats? Eller har jag missuppfattat vad du skrev på något vis?
4 svar · 1,6k läst
MaZtoR
MaZtoR: Är det i fint skick så kan det nog vara värt några hundra per kvadrat.
1 svar · 1,6k läst
de.zoega
de.zoega: Vad jag vet, ska ett parkettgolv helst vara lagt på sand. Denna kan flytta på sig och man kan då få små sviktande områden i golvet. Jag ville inte börja fippla med detta själv, så jag anlitade en golvfirma för att försöka fix detta och även slipa och lacka. Dom lyckade sådär. Sviktandet har kommit tillbaka och slipningen var väl inte heller 100%, men det berodde nog mest på
1 svar · 1,3k läst
Babbo
Babbo: Är det någon som har förslag på en bra såpa till ett kalkstensgolv och var man kan köpa den? Vanlig Grumme som finns i livsmedelsaffärer fungerar den? Tycker golvet blir "gulaktigt" av den. Tacksam för lite hjälp.
0 svar · 2,1k läst
S
sinoni: Tack för ditt svar!
3 svar · 1,9k läst
·
A
ashleyjonathan: Tack ACME...för någon som inte vet är det du menar en lång, rak regel (typ 3m lång) med det längsta vattenpass man kan få tag på fasttajpade på ovan sidan av denna regel? Tacka
3 svar · 1,3k läst
heALer
heALer: bästa vore ju att slita bort golvet i vardagsrummet så du får samma nivå på golven.. om du nu inte vill spara parkettgolvet ifall du ångar dig nån gång.. Du kan ju lägga gips eller golvspån. Finns också nivålist du kan lägga mellan rummen ifall du väljer att bara lägga golvet ovanpå utan o höja upp köksgolvet. Men snyggast blir nog om du får ner dem till samma nivå
1 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.