5 084 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Kallt golv
Vi har köpt en en plans villa med betong platta. Nu är det så att vi upplever golven lite kalla.Vet inte om det beror på att dom förra ägarna har väldigt snåla med värmen ( direktverkande el & braskamin)
Han (förra ägaren) har lagt "klick" golven direkt på golvet. Kan man isolera mellan betongplattan och klickgolvet så att man inte upplever det så kallt. Eller kan kylan i golvet bero på hans snåla uppvärmning.
Tackar på förhand
Han (förra ägaren) har lagt "klick" golven direkt på golvet. Kan man isolera mellan betongplattan och klickgolvet så att man inte upplever det så kallt. Eller kan kylan i golvet bero på hans snåla uppvärmning.
Tackar på förhand
lackat parkett känns också kall.... alla mycket släta ytor känns mer eller mindre kalla för dom avleder värmen bättre än ojämna eller porösa ytor. En ullmatta känns varm för den avleder inte värmen från en fot lika effektivt som fex laminat gör fast båda material har samma temperatur när dom ligger i samma rum.
gaia
gaia
Den bästa isoleringen som jag tycker du ska satsa på är inneskor. Vi valde sådana till vårt hus och det gjorde verkligen susen. 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grolt, försök förstå poängen i cederbuschs och andras svar.
Att golvet känns kallt beror på golvmaterialets egenskaper.
Vid samma golvtemperatur (tex 20 grader) känns ett sten/klinkergolv jättekallt,
laminatglv kallt,
trägolv svalt men skönt,
och heltäckningmatta varmt.
Detta beroende på hur golvmaterialet "suger" värme från dina fötter.
Cederbuschs inlägg var faktiskt väldigt bra. Med ett par tofflor eller varma sockar isolerar man sig från golvet och lufttemperaturen i sig är ju ok.
Alternativet är ju att installera ett golvvärmesystem,
som kan bli dyrt både i installations- och driftkostnad för att få 27 graders yttemperatur på golvet.
Ett par sockar/tofflor är en väldigt bra/enkel genväg.
Sedan kan ju naturligtvis otäta dörrar mm orsaka drag, som kyler ned golven.
Då gäller det för dig att hitta läckorna. Kan vara dörrar, golvspringor rörgenomföringar och annat.
Känn efter var det drar!
//KoW
PS: Själv tassar jag gärna omkring i ett par gamla Helly-Hansen sockar när jag är nere på souterängvåningen och datrar. Blir varmt och gott om fossingarna. DS
Att golvet känns kallt beror på golvmaterialets egenskaper.
Vid samma golvtemperatur (tex 20 grader) känns ett sten/klinkergolv jättekallt,
laminatglv kallt,
trägolv svalt men skönt,
och heltäckningmatta varmt.
Detta beroende på hur golvmaterialet "suger" värme från dina fötter.
Cederbuschs inlägg var faktiskt väldigt bra. Med ett par tofflor eller varma sockar isolerar man sig från golvet och lufttemperaturen i sig är ju ok.
Alternativet är ju att installera ett golvvärmesystem,
som kan bli dyrt både i installations- och driftkostnad för att få 27 graders yttemperatur på golvet.
Ett par sockar/tofflor är en väldigt bra/enkel genväg.
Sedan kan ju naturligtvis otäta dörrar mm orsaka drag, som kyler ned golven.
Då gäller det för dig att hitta läckorna. Kan vara dörrar, golvspringor rörgenomföringar och annat.
Känn efter var det drar!
//KoW
PS: Själv tassar jag gärna omkring i ett par gamla Helly-Hansen sockar när jag är nere på souterängvåningen och datrar. Blir varmt och gott om fossingarna. DS
Redigerat:
Själv tassar jag hellre omkring barfota på klinkersgolv med vattenburen golvvärme.
Klart dyrare att installera än att köpa tofflor av "KnockOnWood"
men på lite längre sikt avsevärt skönare och bättre, driftskostnaden ska inte överdrivas, nåt värmesystem måste Ni ju ha och golvvärmen kostar inge mer än nåt annat jag har haft men ffa så är det så att det värmesystem Ni har nu ger kalla golv och kostar ändå en massa pengar. Däremot finns inget tips som ger varma laminat/parkettgolv om det inte innebär att värma upp golvet vad jag vet.
Klicka här för att svara