Möjligtvis en liten bit vid kaffebryggaren, där jag står mest... Resten får nog bli något "fulgummi".

P
bigsnucke skrev:
där jag står mest...
Skaffa såna här då, så slipper du välja vart det ska vara mjukt och varmt.
När dom har blivit för skitiga är det ju bara att ta å raka dom.

• 200474101-001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äh, så´na har jag redan. Med stålhätta...

Laminat är inte roligt i ett snickeri. Jobbade på ett där det var laminatgolv, och rätt vad det var halkade nån. Till slut satt det antihalktejp över hela golvet.

Det som talar för gummimattan är väl att den är skonsam mot rygg och knän också, medan både laminat och ask är hårda.

Går det inte att skicka efter mattan billigare från UK eller Tyskland?

Plankgolv som är lätt oljat är annars det trevligaste i ett snickeri, det står också i bäst samklang med det man gör. Kör man med råspånt blir det billig och man slipper hålla på med spånskivor som underlag. 65kr/kvm, det är billigare. Är lika skonsamt mot verktygen som gummimattan.

Machine Mart har en variant, lätt att lägga och betydligt billigare.

Jag har hittat en golvfirma på min hemort. Det blir ett besök efter jobbet. Nu vill jag ha ett gummigolv, men inte för det priset.

Nu måste jag också blanda mig i valet. Jag hade tagit parketten före laminaten, alla dagar i veckan. Plast/gummimatta tycker jag kan vara trevligt, men jag hade nog mer sneglat på sådan där matta som är slät fast med upphöjda cirklar på typ 1mm upphöjt och 50mm i diameter. Känns mer lättstädat.

Vad gäller parketten så kan du ju lägga in den och se hur den slits. Så fort den börjar bli lite dassig så slipar du den och behandlar den ordentligt med riktigt saftig lack. Efter det lär den tåla hur mycket som helst.

Sist men inte minst måste jag hålla med Mr Handyman. Jag har sett många bilder på vackra snickerier där de har lagt kvistfri(are) råspont och bara lackat eller oljat. Skulle jag bygga ett snickeri från scratch skulle jag satsat på plankgolvet!

Var det inte sån industrigummimatta de la i hela huset på arga snickaren förra veckan? Blev ruskigt coolt faktiskt.

Den lokala golvbutiken gav utdelning. De hade gummigolv med upphöjningar stora som enkronor ungefär. De fanns i lite olika färger. Jag kommer att välja en ljusgrå. Priset? 400 ink moms per kvadratmeter. Golvet kommer plattor med storleken 50x50 eller 100x100 cm. Saken är därmed avgjord. Det kommer att bli ruggigt bra!

P
Det blir säkert ettans!

Gött att du hittae något vettigt golv. Golvet du beskriver är ett sådant jag syftade på.

• Gilla
Rosendals design
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.