2 723 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Bäst kvalitet
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Skall lägga parkettgolv i kök,hall och vardagsrum.
Har funderat på al (ljus) i kök och hall och ek i vardagsrumet.
Ev. ek överallt, tråkigt? Alt. ljus ek?
Det skall vara lite liv i golven, dock inte så det blir rörigt.
Ett mellanting mellan "enfärgat" och "spräckligt".
Vill ha bra kvalitet!
Vilket märke har bäst kvalitet?
Skall man limma brädorna i köket i tanke på vattenspill?
Tacksam för förslag.
Har funderat på al (ljus) i kök och hall och ek i vardagsrumet.
Ev. ek överallt, tråkigt? Alt. ljus ek?
Det skall vara lite liv i golven, dock inte så det blir rörigt.
Ett mellanting mellan "enfärgat" och "spräckligt".
Vill ha bra kvalitet!
Vilket märke har bäst kvalitet?
Skall man limma brädorna i köket i tanke på vattenspill?
Tacksam för förslag.
hej, kör på ek, det är snyggast.. det finns sorteringar på brädor hos olika tillverkare, tex tarkett,forbo o kährs, lite dyrare men bra kvalite, mig personligen tycker att kährs är det finaste du kan få.. men som sagt , lite liv i golvet ville du ha, det finns rustikt utseende där du har mer "knaggar" och diverse andra mörkare partier i golvet som gör att det lever mer än en fin sortering där det inte finns en "knagge" i golvet.. men gå in på en välsorterad golvfirma och kolla på prover .. det skiljer jättemycket kan ja lova...
att limma brädorna gör ingen skillnad för vatten. År du rädd för vattenspill så lägg matta eller klinkers istället... ska du ändå ha parkett i köket kan du lägga en snygg trasmatta eller nåt framför diskhon...
att limma brädorna gör ingen skillnad för vatten. År du rädd för vattenspill så lägg matta eller klinkers istället... ska du ändå ha parkett i köket kan du lägga en snygg trasmatta eller nåt framför diskhon...
Vi har haft kährs parkett nån björksort i kök i lägenheten (samma golv i hela lägenheten) Bodde ca 2 år innan vi köpte ett hus igen, under de 2 åren hade vi inga nackdelar pga vatten/fukt trots en hel del vatten på golvet. Vi har klinkers i vår kök idag, det tål trots allt fukt, drycker och matrester bättre håller också att tappa tjocka glaslock till ugnssäkra formar på, parkettgolvet sprack av sånt nu spricker locken 
I köket körde jag med aqualock mellan skarvarna. Ska tydligen göra skarven vattentät och kostar ungefär 70 kr för en tub. En tub räcker till 8 m2.HEM2121 skrev:
Det är dock rejält kladdigt att hålla på med och det känns som en evighet innan golvet är på plats.
Jag har pratat med både Forbo och Tarkett om just sealer och de säger att eftersom de inte testat produkterna så avråder de från att använda och att det gör garantianspråken i de fallen svåra att få igenom. Skulle tro att Kährs säger samma. Dessutom blir fogarna lite klyddiga.
Tarkett ståtar ju med Protecolacken som de är ensamna om, i praktiken är det väll inte jättestora skillnader men ibland är det marginaler som avgör.
Väljer du ett känt och erkänt märke så blir det nog kalas.
Tarkett ståtar ju med Protecolacken som de är ensamna om, i praktiken är det väll inte jättestora skillnader men ibland är det marginaler som avgör.
Väljer du ett känt och erkänt märke så blir det nog kalas.
Jag körde med aqua lock eller vad det hette i köket på ett kährs golv köpte på coop för 80 spänn och snackade med golvsliparn jag känner och han sa att det skulle funka fint annars det man kan göra är att överlcka skarverna men då måsta man på och mellanslipa golvet förs,lite surt på ett nytt golv tycker jag.
Dom kan inte säga att man ska ha det i köket eftersom dom inte testat det själva men dom kan inte förbjuda och det skadar ju inte golvet det vart skit bra syns ingenting o lätt o torka bort överflöd.
Jag kan rekomendera Kährs 3 stav Ek med sidenmatt lack riktigt snyggt och lite ljusare har lagt det snart i hela huset och älskar det.
Dom kan inte säga att man ska ha det i köket eftersom dom inte testat det själva men dom kan inte förbjuda och det skadar ju inte golvet det vart skit bra syns ingenting o lätt o torka bort överflöd.
Jag kan rekomendera Kährs 3 stav Ek med sidenmatt lack riktigt snyggt och lite ljusare har lagt det snart i hela huset och älskar det.
Klicka här för att svara