Finns det någon generell regel på vilket håll man ska lägga ett laminatgolv? En säger att man ska lägga det i husets längdriktning och en annan säger att man ska lägga det mot ljusinsläppet. Ska lägga ett laminatgolv i köket och vet inte vad som blir bäst.

Vi har lagt åt alla håll :) det viktigaste är att alla golv som syns tillsammans ligger åt samma håll och är snygga ihop. Annars finns bla. de regler Du själv skrev, ett laminatgolv skulle jag inte bry mej om att lägga mot ljusinsläppet om det passade bättre åt andra hållet, det blir så plant så skuggor i skarven inte syns ändå.

Mina förutfattade meningar säger att ett trägolv "ska" vara längs med huset. Det är lätt att överföra den uppfattningen till att gälla även låtsasträgolv, men några mer konkreta synpunkter än så finns nog inte. I mitt sovrum ligger det tvärs. Det stör mig mer att trägolvet är täckt av laminat än att laminatet ligger tvärs.

Erik

Att många äldre golv ligger i husets längdriktning beror på att man gjorde läggningen direkt ovanpå bjälklaget och spikades i det. Lägger du golv idag ovanpå en platta eller på befintligt golv kan du välja det som passar bäst.
Så lägg golvet utifrån hur ytan i köket ser ut. Men vanligast är nog att man börjar lägga längs med den längsta väggytan.
Du har kanske en hall utanför som ansluter mot köket, fundera då hur dessa ytor sammabinds när golvet är lagt.

Jag har aldrig hört att det finns några regler, men man brukar alltid lägga längsmed ljusinsläppet. Gör man inte det så brukar det annars vara i rummets längdriktning. Fast när det är ens eget så lägger man såklart åt det håll som passar en själv bäst.

Tack för alla svar! Fick höra idag att man ska lägga golvet i samma riktning som takpanelen. Det verkar vara lite av en smaksak hur man gör.
Jag har en hall som ansluter till köket så jag bör nog också tänka på det där med hur ytorna sammanbinds..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.