Jag väljer mellan 7 mm laminat och 10 mm askparkett för att ha i en verkstad som skall användas mest till snickeri. Båda golven kommer från Byggmax. De flesta maskiner är lätta. Det finns en relativt tung planhyvel, men den står på gummihjul, så det är troligen inte risk för märken av den. Däremot kommer det naturligtvis tappas saker på golvet. Dessutom kommer jag att gå in och ut med inte alltför rena skor.

Jag tycker att parketten är snyggare och känns trevligare i allmänhet, men håller parketten för att ha i snickarboden? Är laminatet ett bättre val?

Av egen erfarenhet har laminat en hårdare yta vilket resulterar ett mer reptåligt golv. Dessutom brukar Laminat vara billigare och kan då bytas ut oftare om man tröttnar på färgen, repor eller dyl.

Där jag tillbringar dagarna har vi tre olika golv... Betong där sågarna står, spånskiva vid några arbetsplatser och parkett vid resten. Alla tre fungerar faktiskt bra, till och med parketten konstigt nog... Känns skönt att gå på och är lite förlåtande vid verktygstapp. Dock är det inte helt i nyskick efter fem år...
(Laminat tycker jag KÄNNS fel i ett snickeri, varför vet jag inte. Det borde naturligtvis fungera..)

Jaha, en för laminat och en för parkett. Så långt hade jag ju redan kommit själv... Någon annan?

Laminatgolv brukar kunna bli himla hala, särskilt om det kommer lite sågspån på dem,
fast dom är ju billiga och stryktåliga, och kommer antagligen att hålla längre..

Parketten klarar sig nog inte lika länge, men är nog bättre att hasa runt på,
Hur tjockt är själva ytskiktet på 10mm parketten ? På 15 mm parkett så brukar det vara runt 5 mm, och det ska väl kunna hänga med ett tag ?

Fast hur det ser ut när man tappat några stämjärn vet jag inte.

Det blir märken, men stämjärnen är fortfarande vassa...

Kör på parkett och stryk på ett par lager tålig 2k-lack. Lär hålla ett bra tag.

Jaha, det lutar åt parkett i så fall.

Om det inte är så att det finns något bättre alternativ?

Förutsättningarna är att det just nu är ett betonggolv med sprickor och fall mot en golvbrunn. Jag skall upp till en nivå på färdigt golv som ligger mellan 75 och 115 mm ovan befintligt golv. 75 mm på högsta och 115 på lägsta pga fallet.

Min plan är att göra ett fattigmans nivellgolv med reglar 45x45, många kilar och långa spikplugg. Ovanpå detta Golvspån. Jag vill att golvet skall vara ljust och tåla slitaget i en hobbysnickarbod. Just nu lutar det åt askparkett. Ytan är bara ca 16 kvadratmeter.

Finns det bättre förslag på golv?

Mycket snyggt. Vad kan det kosta och var kan man köpa det?

Du vet inte vad gummigolvet kostar och/eller var det finns att köpa? Skulle passa bra på mitt källarggolv, runt maskiner och arbetsbord.

För långsam igen...

Redigerat:
P
Jag har inte koll på priset, men skulle gissa att det är lika dyrt som långlivat.
Jag tvivlar på att någon lagerför det så jag skulle kolla med närmaste leverantör av golvmattor.

Liknande mattor i mindre bredd går också att köpa per löpmeter hos t.ex. Flinks Järn, om man bara vill skydda golvytan runt arbetsbord/maskiner. Det är väl också ganska smart att inte stå och halka runt på ett dammigt parkettgolv när man hanterar maskiner som varvar 30000 rpm..

Jag vill inte skydda golvytan i första hand, utan bara få nå´t mjukt/"varmt" att stå på när jag roar mig i källaren. Men visst, skönt att slippa få bakhalt vid maskinerna...:)

P
650 bagis är förvisso mycket, men den lär hålla många år längre än ett parkett/laminatgolv i den miljön.
Bara vetskapen om att jag slipper flytta ut alla prylar för att slipa/byta golvet när det blir för trist skulle vara en dealbreaker för min del, men även säkerheten skulle väga tungt. Spån på parkett eller laminat blir ruskigt halt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.