Jag bor i ett parhus som är uppfört 2002. Det enda irritationsmomentet jag har i huset är ett knarrande golv på nedre plan. Jag var först orolig för fukt från krypgrunden men efter jag varit nere på inspektion säger min lekmannabedömning att det var torrt och fint och ej borde påverka golvknarret. När jag igår studerade ritningarna på huset insåg jag att den del av golvet där knarrandet förekommer är i närheten av två limträbalkar som ligger i bottenbjäklagret. På ritningen står dimensionenpå denna som 90x225 och övriga balkar i golvet har dim 45x220. Det kan väl inte vara så att golvet över limträbalkarna är 5 mm högre än övriga golvet? Hur gör man för att jämna ut dessa nivåer vid byggnationen.. En annan teori är ju att spånskiverna, för övrigt 22mm enligt ritn, kan vara spikade och ej skruvade... Och att de rör på sig...

Golvet med samma konstruktion i övriga huset har inte alls samma problem. Vid en enstaka dag här i våras var det varmt och vi hade både ytterdörr och altandörr öppen hela dagen...på kvällen denna dag fanns inte tillstymelse till knarr... Dagarna efter var det tillbaka igen. Hur kan detta komma sig?

Någon som har någon teori eller ledtråd till mig vad orsaken kan vara...

ligger det får tätt mot väggarna kanske?

Nej det är nog inte problemet. Det känns nästan som det sviktar lite just i närheten av dessa limträbalkar (i golvet).

Har med ett 120 cm vattenpass kunnat konstatera att det finns "stora" nivåskillnader på golvet uppskattningsvis 4-5 mm som värst detta verkar sammanfalla hyffsat med där limträbalkarna är belägna... Hur mycket kan man acceptera i topp-dal-avstånd egentligen.. kan detta ha förändrats under åren eller kan jag anta att detta har funnits sedan byggnationen 2002? Är ju byggt med rejäla bjälkar och 22mm golvspån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.