vi ska öppna upp golvet på övervåningen i vårat gammla hus då det sviktar kraftigt på många ställen. längden mellan reglarna ligger mellan 117- 135cm. vi hade tänkt att lägga golvspånskivor på 22mm, vilket avstånd ska det vara på reglarna för att det inte ska svikta? :blushing:måste man ha typ "kortlingar" i alla tvärgående skarvar eller håller det ändå? finns det nått annat man kan lägga istället som är snyggt och som inte knarrar? och som inte kostar skjortan.. ;)

Det kommer svikta även med golvspån om ni inte styvar upp golvbjälklaget med t ex fler golvbjälkar, en till i varje fack. Då blir även cc rätt, 600mm för golvspån ska det vara. Kortlingar längs väggarna, allt enligt tillverkarens anvisningar...

Det normala cc-avståndet är 600mm. Det stämmer med spånskivorna.

Det finns golvspån som måste läggas på reglarna, och det finns sådana som man kan lägga flytande dvs utan hänsyn till var reglarna är.

I vilket fall som helst så behöver du inte kortla för varje tvärskarv på golvspånet.

min svåger la golvspån på reglar cc 60, men han sa att det sviktade, så han la reglarna på cc40 istället?? men jag tycker inte det ska behövas, då måste jag ju sätta in två reglar mellan varje befintlig regel. hur skulle ni göra då avstånden är så olika? med tanke på att skarvarna inte kommer att hamna över en regel på en del av skivorna?? måtten mellan reglarna ligger mellan 117-135.

Du måste hålla isär vad det är som sviktar. Ett klent golvbjälklag kan svikt oavsett vilkett cc det är. Golvspån sviktar inte något nämnvärt med cc 600.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Hoppar in med en fråga. Ska lägga in golvspånskiva på en förrådsvind där det nu är cc120. Det är tänkt som förrådsutrymme så golvsvikt är inget problem, frågan är bara, håller 22mm golvspånskiva? Eller bör jag regla upp till cc60?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.