5 709 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Fixa trösklar efter en "gör-det-självare"
Hej, har just flyttat till en bostadsrätt där en tidigare ägare lagt ett laminatgolv ovanpå den gamla mattan.
Som ni ser på bilderna har han skruvat fast metallister (vet inte det korrekta namnet) i golvet för att få det "snyggt" mot tröskeln. Problemet är att golvet i ett av rummen buktar upp lite så metallisten trycks upp och gör så att dörren knappt går att stänga. Det måste ju finnas ett snyggare sätt att fixa till det här på! På den övre bilden så ser man rummet vars dörr tar emot, så där har jag skruvat bort listen så att man kan stänga dörren, men jag blev inte allt för imponerad över sågningen av plankorna...
Kan man ta bort den gamla tröskeln och ersätta den med en extra bred en som täcker
kanterna? Jag är inte alls kunnig när det kommer till sånt här, men jag brukar klara mig på att vara noggrann och göra ordentlig research, så bättre än tidigare resultat borde jag nog fixa!

Som ni ser på bilderna har han skruvat fast metallister (vet inte det korrekta namnet) i golvet för att få det "snyggt" mot tröskeln. Problemet är att golvet i ett av rummen buktar upp lite så metallisten trycks upp och gör så att dörren knappt går att stänga. Det måste ju finnas ett snyggare sätt att fixa till det här på! På den övre bilden så ser man rummet vars dörr tar emot, så där har jag skruvat bort listen så att man kan stänga dörren, men jag blev inte allt för imponerad över sågningen av plankorna...
Kan man ta bort den gamla tröskeln och ersätta den med en extra bred en som täcker
kanterna? Jag är inte alls kunnig när det kommer till sånt här, men jag brukar klara mig på att vara noggrann och göra ordentlig research, så bättre än tidigare resultat borde jag nog fixa!

Verkar som förra ägaren inte har gjort lika bra reserach som du brukar. Tydligen inte ens läst golvets läggninganvisningar för han har satt skarvar för nära varann och troligtvis har han inte haft tillräckligt med spalt mot väggarna, det är därför det buktar.
Jag hade antingen bytt golvet och gjort det ordentligt eller försökt komma åt och såga till en springa längs väggen så det inte längre ligger i spänn och sen satt tillbaka listen.
Jag hade antingen bytt golvet och gjort det ordentligt eller försökt komma åt och såga till en springa längs väggen så det inte längre ligger i spänn och sen satt tillbaka listen.
Jag hittade nå klossar i förrådet så jag antar att han använt dem. Kommer inte lägga om golvet just nu (får bli en senare investering). Jag ska ta bort listen och se hur det ser ut, om man kan ta bort en liten bit för att minska spänningen. Men finns inte inget alternativ till de fula metallisterna? Är det brukligt att man gör så?
Man kan fräsa ett spår under befintliga tröskeln för att låta golvet flyta.
Annars finns det lister i trä, men dessa bygger lite högre på höjden.
Ett annat alternativ är att såga av dörren 5mm för att få frigång.
MVH
Annars finns det lister i trä, men dessa bygger lite högre på höjden.
Ett annat alternativ är att såga av dörren 5mm för att få frigång.
MVH
Det finns tunna plastlister som ser ut som trä, inte det snyggaste, men förmodligen det enklaste alternativet och snyggare än de som sitter där
-Börja som du var inne på, med att ta bort golvlisten och kolla om golvet ligger i spänn mot väggen. i så fall skulle jag rekomendera att du kapar bort lite av golvet. Det gör du enklast om du kan låna eller hyra en liten "multimaster" då kan du göra det på plats.
-Börja som du var inne på, med att ta bort golvlisten och kolla om golvet ligger i spänn mot väggen. i så fall skulle jag rekomendera att du kapar bort lite av golvet. Det gör du enklast om du kan låna eller hyra en liten "multimaster" då kan du göra det på plats.
Klicka här för att svara