Hejsan, ny på forumet!

Har en liten fråga angående limning av klinkers. Det är så att jag la s.k "nät matta" golvvärme och sedan klinkers på det i hall / kök. Jag lade 2 st separata mattor, en för hallen och en för köket, och tur var det för jag fick lite problem med den i köket. Det är så att jag råkade knäcka skarven där elkabeln och värmeslingan sitter ihop med varandra utan att jag visste om det förrän efter jag lagt färdigt all klinker. Inga problem med det utan jag fick ett nytt skarv-kit hemskickat av tillverkaren så där är allt frid och fröjd. Kruxet är det att jag var tvungen att bryta bort 3 st plattor för att komma åt själva skarven, så min fråga är kan jag limma de 3 nya plattorna som skall läggas på nytt? Iom att värmeslingorna är inbakade i all fix så vill jag inte hålla på att hacka golvgipsen ren för då förstör jag värmeslingorna.. Ska jag måsta lägga fix så kommer det att bli en himla nivåskillnad på de 3 plattorna och det kommer inte alls att se bra ut ( ingen fix följde med på plattorna när jag bröt bort dom utan ligger kvar så fint och jämnt ). Så jag undrar om det finns något lim för mitt ändamål?

Tacksam för tips och råd.

MVH // Thomas

Varför inte spackla med fix? Sen låta det torka över natten och lägga plattorna dagen därpå!

Hur menar du då, ska jag spackla med fix som får torka över natten och därefter limma? Som jag funderade över var ifall det gick att limma plattorna iom att fixen redan är så jämn och fin så att om det går att jag limmar så blir det ingen nivåskillnad på plattorna utan allt kommer se ut precis lika finnt som innan jag bröt bort dom. Förstod inte riktigt hur du menade.

MVH // Thomas

Ligger alltså den gamla fixen kvar? eller har Du redan spacklat upp golvet så det inte finns plats för nytt fix? eftersom klinkerplattorna i så fall blir högre än övriga.
Tja, det kanske går att limma, men knappast med kakellim för det är ju som fixet ungefär, PL400 kanske går att använda? men Du behöver ett lim som ska strykas ut tunt då antar jag?

Jo precis den gamla fixen ligger kvar, och jag vill inte börja försöka få bort den för då sabbar jag värmeslingorna garanterat..
Jag får höra med lokala kakel / klinker firman helt enkelt o se vad dom tycker..
Tack för svar!
MVH // Thomas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.