Vi ska bygga om nästa år är tanken och nu kommer olika funderingar.
Är det dumt att lägga plastmatta istället för klinker och golvvärme? Vi har källare på huset och det blir redan nu varma golv där vi ska göra om. Det finns folk som redan i nuläget tror att vi har golvvärme. Vi har varit inne på att lägga golvvärme och klinker tills nu. Vi känner att vi kanske inte behöver golvvärme, vi har ju trots allt redan varma golv. Plast matta är billigare och lättare att underhålla. Hur skulle ni ha gjort.Man hör ju nästan aldrig folk som lägger plastmatta i sina hem längre.

Vi skall också lägga plastmatta. Billigare och säkrare. Enda nackdelen det estetiska men det finns ju snygga mattor nuförtiden säger dom...

Vi bygger nytt och kommer att lägga plastmatta i ett badrum och klinker/kakel i det andra. Priskillnaden är ju otroligt stor särskilt om man lejer för allt. Betydligt mindre krav på underlag också. Och det finns riktigt snygga mattor. En släkting har en golvfirma och enligt honom är det jättemånga som väljer plast. Men som sagt, enligt alla inredningsprogram/tidningar är det ju bara kakel som gäller. Kanske är det därför man sällan hör om detta..

Jobbar med fastigheter och kunder till vardags, men ska jag vara ärlig hör jag ingen som lägger in plastmattor..
Framför allt inte vid renovering av badrum..

Rent estetiskt så tycker jag inget slår klinker och kakel, men smaken är som baken delad...
Utbudet på mattor har jag ingen aning om, men att dom skulle vara lättare underhålla behöver jag nog veta mer innan jag säger nått?
Då jag inte underhåller min kakel o klinker här hemma mer än jag torkar av det.

Alla har/alla har inte. Man väljer det man tycker är snyggt och funktion. Plast är det absolut inget fel på.
Ingen fukt under och känns som att det inte fastnar lika mycket skit på den piss,spya,blod m.m i fogarna.
Bara så jag ser det dock.

Känns lite sisådär att ha fukt konstant under plattorna mer eller mindre. En miss i tätskiktet blir inte så rolig

Tack för bra och tänkvärda synpunkter. Blir nog plastmatta, som ovan sa så finns bra mycket snygga mattor på marknaden. Toaletten kommer vi att kakla och lägga golvvärme. Men köket får nog plastmatta. Hallen har jag fortfarande beslutsångest om, det är ju ganska händigt med golvvärme och klinker i hallen på vintern.Då de blir väldigt blött hela tiden.Men samtidigt ha vi i nuläget klickgolv där och de har funkat utan problem, och de är ju mycket känsligare än en plastmatta.

ThereseLau skrev:
Tack för bra och tänkvärda synpunkter. Blir nog plastmatta, som ovan sa så finns bra mycket snygga mattor på marknaden. Toaletten kommer vi att kakla och lägga golvvärme. Men köket får nog plastmatta. Hallen har jag fortfarande beslutsångest om, det är ju ganska händigt med golvvärme och klinker i hallen på vintern.Då de blir väldigt blött hela tiden.Men samtidigt ha vi i nuläget klickgolv där och de har funkat utan problem, och de är ju mycket känsligare än en plastmatta.
Jaha, det var alltså plastmatta i badrummet jag menade. Det är ju där de stora riskerna med fukt finns. Med plastmatta i badrummet har du i princip eliminerat riskerna för fuktskador, i alla fall beträffande golvet.

Plastmatta i hallen skulle jag inte ens drömma om - hu så hemskt!

Även jag är benägen att hålla med om plastmatta i våtrum. Livscykelkostnad och risknivå är i mitt tycke ganska mycket bättre än än kakel/klinker. Visst har k/k bra teoretisk livscykelkostnad eftersom det kan hålla väldigt länge. Men blir det som sagt misstanke om skador på tätskiktet under, så blir kalkylen en annan...

Ja inte vill jag ha en vattenskada.Ohj oj nu blir jag ännu mera fundersam hur vi ska göra. Det är väl egentligen bra så man kommer till de bästa lösningarna. Vi har ioförsig plastmatta i badrummet i nuläget och hur många år den och tapeterna är har jag ingen aning om, men skulle jag gissa så är de nästan från stenåldern. Så de är ju helt klart ett säkert kort.
Vi kommer att ha ganska öppen planlösning mellan kök och hall, att få en snygg brytning mellan golven vet jag inte om de kommer att bli så snyggt om man har plastmatta i köket och klinker i hallen.
Hur skulle ni ha lagt upp det i hall,badrum samt kök?
Köket känns som det enda vi är helt överens om här hemma och det är plastmatta som vi nog kommer att ha. Man vill ju ha det både snyggt och funktionellt och självklart så livslångt som möjligt.

Plastmatta i badrum ja men plast i övriga bostaden njae. Laminatgolv är inte dyrare och är snyggare. Medans vi letar hus bor vi en lägenhet och den har plastmattor i hela lägenheten. Gula och fina så vi stack till byggmarknaden och köpte på oss laminatgolv. Det lyfte hela lägenheten direkt.

Kanske vi inte ska jämföra plastmatta ala 70 tal och dem som finns idag men plast är plast.

Jag förstår inte riktigt varför du är tveksam till att ha golvvärme och plastmatta?
Det beror förstås på hur mycket ni ska bygga om men om du hade planerat att lägga in golvvärme ihop med klinker så kan du mycket väl lägga in golvvärme ihop med en plastmatta istället.
Eller?
Jag kommer i alla fall att lägga in plastmatta i hela vårt nybyggda hus. Smaken är som baken.

Lycka till med valen av matta.
Anders

Golvvärme och plastmatta är inte ett alternativ, då vi redan har varma golv så är dte ju ganska onödigt enligt mig. Men lägger vi klinker blir gholven kalla utan golvvärme, så då är det ju golvvärme som gäller.

ja visst är smaken som baken=) men bara man visste vilken smak man har vore de enkklare =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.